- Miasto Ostrołęka
- Statut Miasta
- Symbole
- Rady Osiedli
- Majątek Miasta
- Podatki lokalne
- Konta bankowe Miasta
- Budżet Miasta
- Realizacje Budżetu
- Polityka zagraniczna
- Wieloletni Plan Inwestycyjny
- Rada Miasta
- Prezydent
- I Zastępca Prezydenta
- II Zastępca Prezydenta
- Urząd Miasta
- Ewidencje, Rejestry, Archiwa
- Jednostki organizacyjne
- Prawo lokalne
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza
- Tablica ogłoszeń Miasta Ostrołęki
- Dziennik Ustaw
- Monitor Polski
:: Statut Miasta - Rozdział 4
ROZDZIAŁ 4
SESJE RADY
§ 15.
- Rada obraduje na sesjach.
- Rada odbywa sesje zgodnie z przyjętym planem pracy, którego projekt przygotowuje i przedstawia Radzie jej Przewodniczący.
- Przewodniczący Rady ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Ustalając porządek obrad, Przewodniczący Rady może zasięgnąć opinii właściwej komisji.
- O terminie i miejscu obrad sesji Rady, Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie radnych, najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w siedzibie urzędu, nie później niż 7 dni przed planowanym posiedzeniem.
- Porządek obrad sesji zawiera co najmniej:
- przedstawienie porządku obrad sesji oraz jego zmiany,
- projekty uchwał Rady,
- interpelacje i odpowiedzi na interpelacje radnych,
- oświadczenia i komunikaty.
- Porządek obrad sesji uroczystej może nie zawierać spraw, o których mowa w ust. 5 pkt. 2 - 4.
§ 16.
- Przewodniczący Rady, na pisemny wniosek Prezydenta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
- Porządek sesji, o której mowa w ust. 1 oraz materiały na sesję, radni otrzymują najpóźniej na 2 dni przed terminem obrad
§ 17.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Rada może postanowić o odroczeniu sesji i kontynuowaniu obrad na tym samym posiedzeniu w innym wyznaczonym przez siebie terminie.
- O prowadzeniu obrad w trybie określonym w ust. 2 można postanowić w szczególności ze względu na: niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.
- W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, prowadzący je Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady, podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin jej kontynuacji oraz odnotowując ten fakt, imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, w protokole.
- Radny, który był nieobecny na sesji lub opuścił obrady sesji przed jej zakończeniem, powinien złożyć, w terminie 7 dni, pisemne wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.
§ 18.
- Sesje otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady.
- Otwarcie sesji następuje poprzez wypowiedzenie przez Przewodniczącego Rady formuły: "otwieram... sesję Rady Miasta Ostrołęki".
- Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza prawomocność obrad.
- Rada wybiera sekretarza obrad.
- W przypadku braku quorum Przewodniczący Rady zamyka obrady i wyznacza nowy termin sesji odnotowując w protokole przyczyny nieodbycia obrad.
- W przypadku wyznaczenia nowego terminu sesji, radnych obecnych na sesji uważa się za zawiadomionych, a materiałów w części nie rozpatrzonej przez Radę nie wysyła się ponownie.
§ 19.
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad.
- O zmianę porządku obrad może wnioskować radny.
§ 20.
- W trakcie sesji Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, odnotowywanej w liście mówców.
- Prezydentowi przysługuje prawo do zabrania głosu poza kolejnością.
- Przewodniczący Rady może przyjąć do protokołu sesji pisemne wystąpienie radnego nie wygłoszone na sesji - informując o tym Radę.
- W trakcie sesji Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością, w sprawie wniosków o charakterze formalnym.
- Przedmiotem wniosków, o których mowa w ust. 4 mogą być w szczególności sprawy:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- zakończenia dyskusji,
- zamknięcia listy mówców,
- czasu trwania dyskusji,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- ponownego przeliczenia głosów,
- ogłoszenia przerwy,
- przerwania lub odroczenia sesji,
- imiennego głosowania.
§ 21.
- Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
- W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, Przewodniczący Rady powinien przywołać go "do rzeczy".
- W dyskusji nad omawianym przedmiotem obrad radny może zabrać głos dwukrotnie.
- W przypadku zakłócania porządku obrad lub uchybiania powadze Rady, Przewodniczący Rady przywołuje radnego do porządku, a jeżeli nie odnosi to skutku odbiera mu głos.
- Zaistnienie faktu, o którym mowa w ust. 4 odnotowuje się w protokole sesji.
§ 22.
- Interpelacje i zapytania radnych składane są na piśmie i kierowane do Prezydenta za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.
- Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające stąd pytanie, skierowane zgodnie z właściwością.
- Interpelacje nie spełniające wymogów ust. 1- 3 uważane są za niezłożone.
- Przewodniczący Rady informuje Radę o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, nie później niż na najbliższym posiedzeniu Rady.
- Odpowiedź na interpelację udzielona jest w formie pisemnej, w terminie 14 dni, licząc od dnia otrzymania interpelacji i dostarczana jest Przewodniczącemu Rady.
- Przewodniczący Rady przekazuje radnemu odpowiedź na interpelację.
§ 23.
- Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
- Zapytanie powinno być sformułowane zwięźle.
- Zapytanie składa się w formie pisemnej, podając je również do wiadomości Przewodniczącemu Rady, najpóźniej na 24 godziny przed rozpoczęciem posiedzenia, na którym, pytający winien uzyskać odpowiedź na swoje zapytanie.
- Zapytanie obejmuje przedstawienie treści zapytania oraz udzielenie krótkiej ustnej odpowiedzi przez osobę, do której zapytanie zostało skierowane.
- Udzielenie odpowiedzi na zapytanie nie może trwać dłużej niż 5 minut.
- Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji.
- Przewodniczący Rady może zezwolić pytającemu na postawienie pytania dodatkowego, na które zapytywany zobowiązany jest udzielić uzupełniającej odpowiedzi.
§ 24.
- Radny ma prawo do wygłoszenia oświadczenia w czasie sesji Rady.
- Przedmiotem oświadczenia nie może być sprawa, której merytoryczna treść jest interpelacją lub zapytaniem albo głosem w dyskusji nad jednym z punktów porządku obrad.
- Oświadczenie nie może trwać dłużej niż 5 minut.
- Nad oświadczeniem nie przeprowadza się dyskusji.
§ 25.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę "Zamykam .... sesję Rady Miasta Ostrołęki".
§ 26.
- Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad.
- Dźwiękowy zapis przebiegu obrad Przewodniczący Rady przechowuje do czasu przyjęcia przez Radę protokołu sesji, której zapis dotyczy.
- Protokół powinien zawierać:
- numer, datę, miejsce posiedzenia, numery uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- porządek obrad,
- przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji,
- teksty interpelacji i zapytań oraz ewentualne odpowiedzi,
- czas trwania sesji,
- podpis Przewodniczącego Rady i protokolanta.
- Do protokołu należy dołączyć:
- listę obecności radnych i gości zaproszonych,
- podjęte uchwały,
- opinie komisji,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania,
- inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady w trakcie obrad.
- Protokół wykłada się najpóźniej po upływie 14 dni po sesji, w siedzibie Rady, do wglądu radnym oraz osobom zabierającym głos na sesji.
- Radni oraz osoby zabierające głos w trakcie sesji, której dotyczy protokół mogą zgłaszać Przewodniczącemu Rady poprawki i uzupełnienia do protokołu w terminie do 7 dni po upływie terminu określonego w ust. 5.
- Przewodniczący Rady po wysłuchaniu dźwiękowego zapisu przebiegu obrad sesji podejmuje decyzje o przyjęciu lub odrzuceniu poprawek i uzupełnień.
- W przypadku nie przyjęcia przez Przewodniczącego Rady poprawek lub uzupełnień, radny może zażądać aby decyzję w tej sprawie podjęła na najbliższej sesji Rada.
- Protokoły z obrad Rady przechowywane są w komórce organizacyjnej obsługującej prace Rady.
§ 27.
- Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
- Prezydent,
- Komisje,
- Kluby Radnych,
- co najmniej 3 radnych,
- grupa co najmniej 200 mieszkańców Miasta wpisanych do stałego rejestru wyborców, o którym mowa w art. 11 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
- Podmiot wnoszący projekt uchwały wyznacza osobę do reprezentowania wnioskodawcy w toku prac legislacyjnych, informując o tym Przewodniczącego Rady.
§ 28.
- Projekty uchwał powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać:
- datę i tytuł,
- podstawę prawną,
- ścisłe określenie przedmiotu i środków realizacji,
- określenie wykonawcy uchwały,
- termin wejścia w życie,
- sposób ogłoszenia uchwały.
- Do projektu uchwały należy dołączyć uzasadnienie, które powinno:
- wyjaśniać potrzebę i cel podjęcia uchwały,
- informować o aktualnym stanie prawnym w dziedzinie, która ma być unormowana uchwałą,
- informować o dotychczasowych działaniach w sprawie, której dotyczy projekt uchwały,
- określać przewidywane skutki prawne i finansowe wynikające z przyjęcia uchwały.
- Prace związane z wykonywaniem inicjatywy uchwałodawczej koordynuje Przewodniczący Rady.
- Przewodniczący Rady zwraca projekt uchwały do uzupełnienia przez wnioskodawcę, jeżeli nie spełnia on wymogów określonych w ust. 1- 2.
- Projekty uchwał Przewodniczący Rady kieruje do odpowiednich Komisji celem ich rozpatrzenia i przedłożenia sprawozdania lub ich zaopiniowania.
§ 29.
- Projekty uchwał Rady składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, a projekty uchwał wnoszone przez podmioty o których mowa w § 27 ust. 1 pkt. 2-5 również na ręce Prezydenta.
- Na wniosek Prezydenta, Przewodniczący Rady obowiązany jest wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.
- Projekty uchwał nie przygotowywane przez Prezydenta, z wyjątkiem projektów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy Rady i jej organów, Rada może rozpatrzyć jedynie po zasięgnięciu opinii Prezydenta.
- Przewodniczący Rady niezwłocznie kieruje projekt, o którym mowa w ust. 3 do Prezydenta.
- Prezydent opiniuje projekt uchwały w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania. Po tym terminie Rada może rozpatrywać projekt uchwały.
§ 30.
- Pierwsze czytanie projektu uchwały zwane dalej pierwszym czytaniem przeprowadza się na posiedzeniu właściwej Komisji, z powiadomieniem pozostałych radnych.
- Pierwsze czytanie może odbyć się nie wcześniej niż po upływie 3 dni od dnia doręczenia radnym druku projektu.
- Pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu, przez wnioskodawcę, pytania radnych i odpowiedzi wnioskodawcy.
- Radny może wziąć udział w posiedzeniu komisji, o której mowa w ust. 2, albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek.
- Komisja może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie projektu uchwały o propozycje poprawek przyjętych przez komisję. Poprawki nie są wiążące dla wnioskodawcy.
- W przypadku odrzucenia poprawek przez wnioskodawcę o ich przyjęciu decyduje Rada.
§ 31.
- Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt uchwały, mogą obradować nad nim wspólnie.
- Komisje wymienione w ust. 1 mogą zwrócić się do innych komisji Rady o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.
§ 32.
- Do szczegółowego rozpatrywania projektu uchwały, Komisja może powołać podkomisje.
- Podkomisja przedstawia Komisji sprawozdanie o rozpatrzonym projekcie.
§ 33.
- Przy rozpatrywaniu projektów uchwał Komisja i podkomisja biorą pod uwagę opinie, które zostały przedstawione przez inne Komisje oraz opinie Przewodniczących Samorządów Osiedlowych, a także zaproszonych doradców i ekspertów.
- Komisje mogą przekazać sprawę redakcyjnego opracowania przyjętych poprawek Przewodniczącemu Komisji, który przedstawia Komisji do akceptacji końcową wersję projektu.
§ 34.
- Komisja kieruje projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem do drugiego czytania na sesji Rady. Sprawozdanie powinno być dostarczone Przewodniczącemu Rady, najpóźniej na 1 dzień przed sesją.
- W sprawozdaniu Komisja wnioskuje o:
- przyjęcie projektu bez poprawek,
- przyjęcie projektu z określonymi poprawkami bądź w formie tekstu jednolitego,
- odrzucenie projektu.
- Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez Komisję, na żądanie wnioskodawcy, zamieszcza się w sprawozdaniu jako wniosek mniejszości lub zdanie odrębne członka Komisji.
- O nieuwzględnionych opiniach innych Komisji oraz motywach ich odrzucenia informuje Radę radny sprawozdawca.
§ 35.
- Drugie czytanie projektu uchwały obejmuje:
- sprawozdanie Komisji,
- rozpatrzenie zgłoszonych przez Komisje poprawek, wniosków mniejszości i zdań odrębnych,
- dyskusję,
- głosowanie.
- Sprawozdawca przedstawia Radzie projekt uchwały, omawia zgłoszone poprawki wyjaśniając skutki wiążące się z ich uchwaleniem.
§ 36.
- Porządek głosowania na posiedzeniu Rady obejmuje:
- głosowanie poprawek, wniosków mniejszości i zdań odrębnych do poszczególnych projektów uchwał, przede wszystkim tych, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
- głosowanie projektu uchwały w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi unormowaniami.
- Rada może postanowić poddanie głosowaniu projektu w całości łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.
- W czasie rozpatrywania projektu uchwały Przewodniczący obrad w pierwszej kolejności udziela głosu sprawozdawcom, wnioskodawcy, przedstawicielom klubów radnych w kolejności zgłoszeń, a następnie pozostałym dyskutantom. W debacie radny może zabrać głos z własnej inicjatywy tylko dwa razy. Dalsze zabranie głosu w tym punkcie porządku obrad jest możliwe po wyczerpaniu listy mówców. Ograniczenie to nie dotyczy sprawozdawcy.
- Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszonych mówców, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.
- Na wniosek co najmniej 5-ciu radnych Przewodniczący Rady zarządza głosowanie imienne.
§ 37.
Przewodniczący Rady, bezzwłocznie, przekazuje Prezydentowi potwierdzoną swoim podpisem treść uchwały podjętej przez Radę.
Zobacz również:
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska