- Miasto Ostrołęka
- Rada Miasta
- Prezydent
- I Zastępca Prezydenta
- II Zastępca Prezydenta
- Urząd Miasta
- Oferty pracy
- Regulamin Organizacyjny
- Struktura Urzędu
- Sekretarz
- Skarbnik
- Referaty/Wydziały
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Ewidencje, Rejestry, Archiwa
- Jednostki organizacyjne
- Prawo lokalne
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza
- Tablica ogłoszeń Miasta Ostrołęki
- Dziennik Ustaw
- Monitor Polski
:: Wydział/Referat/Biuro
Wydział Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat
[ Kompetencje ] [ Ewidencje/Rejestry ] [ Kontakt ]Kontakt
Mariusz Plewko, Zastępca Skarbnika Miasta
Ewa Waszkiewicz-Sznyter, Skarbnik Miasta
Kompetencje
Do właściwości Wydziału Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat należy prowadzenie spraw związanych z gospodarką budżetową i finansową miasta oraz nadzór nad dyscypliną finansową, prowadzenie spraw z zakresu wymiaru i poboru podatków lokalnych i opłat, a w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu miasta z uwzględnieniem ustawy o finansach publicznych i wskazówek rady w zakresie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej,
- przekazywanie projektu uchwały budżetowej miasta wraz z uzasadnieniem do Rady Miasta i Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- opracowywanie projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz przekazywanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania i Radzie Miasta,
- nadzór nad opracowywaniem przez jednostki i zakłady budżetowe rocznych planów finansowych oraz ich realizacją,
- opracowywanie projektów planów dla zadań z zakresu administracji rządowej zleconych miastu oraz projektów zmian planu,
- opiniowanie wniosków wydziałów, referatów i biur w sprawie zmian w budżecie,
- opracowywanie projektów uchwał Rady Miasta oraz Projektów Zarządzeń Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta,
- przygotowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta oraz o przebiegu wykonania planów finansowych samorządowych instytucji kultury z wykonania budżetu miasta,
- sporządzanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu miasta oraz sprawozdania finansowego,
- sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego,
- opracowanie uchwał Rady Miasta w sprawie zatwierdzenia sprawozdań, o których mowa w pkt. 9 oraz uchwały w sprawie absolutorium dla Prezydenta Miasta,
- opracowywanie limitów wydatków budżetowych na wieloletnie programy inwestycyjne,
- nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej w celu zapewnienia płynności finansowej,
- obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów tego funduszu,
- ewidencja mienia komunalnego,
- prowadzenie rachunkowości budżetowej urzędu jako jednostki budżetowej,
- prowadzenie księgowości budżetu miasta,
- przekazywanie dotacji przyznanych dla jednostek gospodarki pozabudżetowej oraz prowadzenie postępowania związanego z wydaniem decyzji o zwrocie dotacji (w przypadku wskazania przez merytoryczny wydział niewłaściwego jej wykorzystania),
- obsługa finansowo-księgowa samorządów mieszkańców miasta, kompletowanie dokumentów oraz prowadzenie ewidencji księgowej,
- współdziałanie z bankami oraz innymi jednostkami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- prowadzenie obsługi kas urzędu,
- ewidencja, przekazywanie i rozliczanie wykorzystania środków i dotacji przez jednostki samorządowe,
- prowadzenie wynagrodzeń pracowników urzędu,
- dokonywanie zgłoszeń, zmian i korekt do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych osób zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie naliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, podatku dochodowego i innych naliczeń z list płac,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie podatku VAT z urzędem skarbowym,
- obsługa finansowo-księgowa zadań inwestycyjnych i funduszy,
- przyjmowanie i zwroty wpłacanego wadium,
- ewidencja i windykacja mandatów karnych kredytowych,
- weryfikacja dokumentów księgowych przedkładanych do zapłaty,
- sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym m.in.: bilansu, rachunku zysków i strat, zmian w funduszu jednostki,
- analiza sprawozdawczości jednostkowej miesięcznej, kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie dochodów i wydatków budżetowych z jednostek samorządowych oraz urzędów skarbowych,
- przyjmowanie półrocznych i rocznych sprawozdań pozabudżetowych,
- sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej z budżetu miasta,
- odbiór i weryfikacja sprawozdań finansowych z jednostek i zakładów budżetowych oraz sporządzanie sprawozdania łącznego,
- sporządzanie zestawień i analiz z wykonania budżetu miasta, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz gospodarki pozabudżetowej,
- sporządzanie wniosków kredytowych o pożyczkę i składanie ich do banków inwestycyjnych, udział w negocjacjach warunków umownych, rozliczanie zaciągniętych kredytów,
- pobór i ewidencja wpłat z tytułu sprzedaży mienia komunalnego,
- pobór opłat z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- pobór opłat z tytułu wydanych tablic rejestracyjnych,
- pobór opłat z tytułu zezwoleń na wykonywanie krajowego zarobkowego przewozu osób taksówkami osobowymi,
- pobór opłat za korzystanie z cmentarza miejskiego przekazywanych raz w miesiącu przez administratora cmentarza,
- księgowanie, przekazywanie i sporządzanie sprawozdań CEPIK,
- wymiar, pobór i ewidencja należności z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych oraz egzekucja tych należności,
- wymiar, pobór i ewidencja należności z tytułu podatku rolnego, leśnego od osób fizycznych i prawnych oraz egzekucja tych należności,
- wymiar, pobór, ewidencja i egzekucja podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych,
- pobór, ewidencja i egzekucja opłaty od posiadania psów,
- rozliczanie z opłaty targowej i parkingowej,
- comiesięczny pobór i ewidencja należności z tytułu czynszu dzierżawnego (w tym podatek VAT),
- pobór i ewidencja należności z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste, opłat adiacenckich,
- pobór i księgowanie wpłat z tytułu opłaty skarbowej oraz prowadzenie postępowań podatkowych z tym związanych,
- opracowywanie projektów zarządzeń prezydenta w sprawie umarzania, odraczania terminów płatności i rozkładania na raty opłat za użytkowanie wieczyste, dzierżawę oraz opłat adiacenckich a także opracowywanie projektów zarządzeń prezydenta w sprawie umarzania, odraczania terminów płatności i rozkładania na raty wierzytelności z tytułu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Ostrołęka i miejskim jednostkom organizacyjnym,
- rozliczanie dochodów dot. realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, prowadzenie księgowości, przekazywanie wykonanych dochodów do budżetu państwa, sporządzanie sprawozdań z tego zakresu,
- wystawianie faktur VAT i rozliczanie faktur VAT z tytułu użytkowania wieczystego i dzierżawy gruntów stanowiących własność miasta oraz Skarbu Państwa, zgodnie z zawartymi umowami,
- planowanie dochodów budżetowych z podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie rozliczeń z urzędami skarbowymi z tytułu należnych podatków,
- zbieranie i analizowanie oraz wykorzystywanie materiałów informacyjnych (wykazu osób prowadzących działalność handlową, wytwórczą lub usługową, wykazu nieruchomości itp.) dla celów ustalenia zobowiązania podatkowego,
- zakładanie i prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów, załatwianie podań i odwołań w sprawach ulg, odroczeń, umorzeń podatków i opłat lokalnych,
- przygotowywanie projektów postanowień prezydenta miasta w sprawach zastosowania ulg, odroczeń i umorzeń w odniesieniu do podatków i opłat stanowiących dochody miasta, a pobieranych przez urząd skarbowy,
- przygotowywanie projektów uchwał rady w sprawie ustalenia wysokości stawek, ulg i zwolnień i sposobu poboru podatków lokalnych i opłat w roku podatkowym, projektów uchwał Rady w sprawie określenia wzorów formularzy, o których mowa w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku rolnym i leśnym,
- windykacja należności z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłat za gospodarowanie nieruchomościami, stanowiącymi własność miasta oraz Skarbu Państwa (upomnienia, wezwania, decyzje o zaległościach, tytuły wykonawcze, pozwy do sądu itp.,
- prowadzenie kontroli w terenie dotyczących podatków i opłat lokalnych oraz postępowań z tym związanych,
- prowadzenie sprawozdawczości o pomocy publicznej dla przedsiębiorstw,
- zapewnienie zgodności realizacji projektów, które uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z wcześniej zatwierdzonymi założeniami i celami,
- obsługa finansowa programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
- rozliczanie projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w tym kontrola, monitorowanie i sprawozdawczość.
Ewidencje, archiwa, rejestry i wykazy:
- Ewidencja podatkowa łącznego zobowiązania pieniężnego dla gospodarstw osób fizycznych i prawnych
- Ewidencja podatkowa podatku leśnego od osób fizycznych i prawnych
- Ewidencja podatkowa podatku od nieruchomości, od osób fizycznych i prawnych
- Ewidencja podatkowa podatku od posiadania psów
- Ewidencja podatkowa podatku od środków transportowych
- Ewidencja podatkowa podatku rolnego od osób fizycznych i prawnych
- Ewidencja tytułów wykonawczych łącznego zobowiązania pieniężnego
- Ewidencja tytułów wykonawczych podatku od środków transportowych
- Ewidencja tytułów wykonawczych z tytułu podatku od nieruchomości
- Ewidencja upomnień z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego
- Ewidencja upomnień z tytułu podatku od nieruchomości
- Ewidencja upomnień z tytułu podatku od środków transportowych
- Rejestr zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości
- Rejestr zaświadczeń w sprawach podatkowych
Kontakt:
Zobacz również:
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska