- Miasto Ostrołęka
- Rada Miasta
- Prezydent
- I Zastępca Prezydenta
- II Zastępca Prezydenta
- Urząd Miasta
- Oferty pracy
- Regulamin Organizacyjny
- Struktura Urzędu
- Sekretarz
- Skarbnik
- Referaty/Wydziały
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Ewidencje, Rejestry, Archiwa
- Jednostki organizacyjne
- Prawo lokalne
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza
- Tablica ogłoszeń Miasta Ostrołęki
- Dziennik Ustaw
- Monitor Polski
:: Wydział/Referat/Biuro
Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
[ Kompetencje ] [ Ewidencje/Rejestry ] [ Kontakt ]Kontakt
Grzegorz Sul, Z-ca Dyrektora Wydziału
Elżbieta Godlewska, Dyrektor Wydziału
Kompetencje
Do właściwości Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy prowadzenie spraw związanych z tworzeniem mieszkaniowego zasobu miasta, utrzymaniem miejskiej infrastruktury usług komunalnych oraz spraw związanych z ochroną środowiska, a w szczególności:
- prowadzenie całości działań na rzecz utrzymania należytego stanu sanitarno-porządkowego miasta oraz nadzorowanie jednostek i instytucji odpowiedzialnych za ten stan,
- oświetlenie ulic, targowiska i parkingi oraz utrzymanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym,
- sprawowanie nadzoru nad eksploatacją komunalnych wodociągów i kanalizacji, wysypisk oraz nad utrzymaniem i pielęgnacją istniejących oraz tworzeniem nowych terenów zieleni miejskiej,
- planowanie budowy, prowadzenie ewidencji oraz dokonywanie okresowych przeglądów awaryjnych ujęć wody,
- współdziałanie w zaopatrzeniu miasta w niezbędne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu,
- przygotowywanie decyzji na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa,
- przygotowywanie i nadzór nad przebiegiem akcji "Sprzątanie Świata",
- likwidacja dzikich wysypisk śmieci,
- utrzymanie czystości i porządku (w tym utrzymaniem zimowym) przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina (Miasto Ostrołęka) oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych, niezależnie od kategorii tych dróg,
- budowa, remonty i utrzymanie wiat przystankowych zlokalizowanych na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina (Miasto Ostrołęka) oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych, niezależnie od kategorii tych dróg,
- egzekwowanie przestrzegania warunków wynikających z regulaminu targowisk oraz zawartych umów w zakresie urządzania i funkcjonowania targowisk i parkingów,
- współdziałanie z referatem zarządzania kryzysowego w zakresie koordynacji działalności miejskich służb komunalnych w warunkach klęsk żywiołowych i współdziałanie z jednostkami w zakresie usuwania awarii technicznych,
- prowadzenie spraw w zakresie bieżącego utrzymania i konserwacji wałów przeciwpowodziowych,
- współdziałanie z referatem zarządzania kryzysowego w zakresie dokonywania okresowych przeglądów wałów przeciwpowodziowych,
- współpraca w zagospodarowywaniu terenów zieleni, osiedli mieszkaniowych, szkół i przedszkoli,
- nadzór nad utrzymaniem Miejsc Pamięci Narodowej oraz grobów wojennych,
- koordynacja akcji zima oraz sprawowanie nadzoru nad jej należytym przebiegiem,
- współpraca i nadzór nad zakładem zajmującym się aktywnym zwalczaniem bezrobocia,
- przestrzeganie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt,
- nadzór nad rejestracją psów,
- wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów ras uznanych za agresywne,
- wydawanie zezwoleń na posiadanie, hodowanie i utrzymanie chartów,
- ustalanie linii brzegowej dla gruntów pokrytych wodami,
- współdziałanie z jednostkami właściwymi w sprawach ochrony środowiska w celach przedstawiania raportów o stanie środowiska oraz wyników badań o występujących zagrożeniach,
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
- realizacja zadań związanych z ochroną roślin,
- ograniczanie lub zakazywanie używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych ciekach lub zbiornikach wodnych, jeżeli jest to konieczne do utrzymania środowiska we właściwym stanie,
- określanie w drodze decyzji, dla jednostek organizacyjnych dopuszczalnego hałasu przenikającego do środowiska,
- uchylanie lub zmienianie decyzji o dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń do powietrza,
- nakładanie na jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność powodującą wprowadzanie substancji zanieczyszczających obowiązku prowadzenia pomiarów stężeń tych substancji w powietrzu,
- zobowiązywanie inwestora, a także właściciela, zarządcę lub posiadacza obiektu budowlanego albo zespołu obiektów do przedstawienia oceny oddziaływania na środowisko w stosunku do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska.
- przyznawanie odszkodowań dla właścicieli w przypadku gdy woda płynąca, stanowiąca własność Państwa zajmie trwale naturalny grunt nie stanowiący własności Państwa,
- przygotowywanie pozwoleń wodno-prawnych na eksploatację urządzeń wodnych służących do ujmowania wody podziemnej oraz urządzeń zabezpieczających wody przed zanieczyszczeniami,
- udzielanie pozwolenia wodno-prawnego na wznowienie obiektu budowlanego na obszarach nie obwałowanych narażonych na niebezpieczeństwo powodzi ,
- uzgadnianie lokalizacji oraz warunków realizacji obejmującej urządzenia wodne, których wykonanie wymaga wodno-prawnego pozwolenia,
- przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt Państwa za zwrotem części kosztów, urządzeń melioracji wodnych szczegółowych oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi,
- rozstrzyganie sporów powstałych w związku z pozwoleniami wodno-prawnymi, a ponadto:
- o przekazywanie nadwyżek wody,
- o udział w kosztach wykonania oraz utrzymania budowli i murów tworzących brzeg wody,
- o rozgraniczanie gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntami przyległymi do tych wód,
- o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego,
- przynależność do spółki wodnej oraz wysokość składek i innych świadczeń członków spółki,
- tworzenie spółek wodnych i zatwierdzanie ich statutów,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych i ich związków,
- przygotowywanie pozwoleń wodno-prawnych na pobór wód powierzchniowych i podziemnych,
- przygotowywanie pozwoleń wodno-prawnych na wydobywanie żwiru, piasku i innych materiałów na obszarze zagrożonym powodzią oraz z wód żeglownych,
- przygotowywanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę,
- wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych,
- określanie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- nakładanie obowiązków wynikających z planów urządzania lasów,
- przygotowywanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- przygotowywanie decyzji na usunięcie drzew i krzewów, kontrola oraz wymierzenie kar pieniężnych za ich samowolne usuwanie,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajoznawczych,
- nadawanie uprawnień społecznych opiekunów przyrody,
- wyrażanie zgody na zmianę przeznaczenia terenów ze starodrzewem,
- prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego i górniczego,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powyżej jednego tysiąca ton rocznie,
- wydawanie zezwoleń odbiorcom odpadów niebezpiecznych na usuwanie tych odpadów, w tym na transport, na ich wykorzystanie lub unieszkodliwienie,
- przygotowywanie decyzji na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych częściach innych składowisk,
- prowadzenie spraw zmiany lasu na użytek rolny w stosunku do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- nadzór nad działalnością Zakładu Obsługi, Oświaty i Aktywnego Zwalczania Bezrobocia w Ostrołęce w zakresie spraw komunalnych,
- koordynacja działań związanych z zarządzaniem zasobem mieszkaniowym miasta, w tym lokalami socjalnymi,
- współpraca z wydziałem architektury i budownictwa w opiniowaniu i uzgadnianiu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- współdziałanie z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz referatem kultury, sportu i turystyki i referatem zarządzania kryzysowego w zakresie konserwacji i restauracji zabytków oraz opracowania planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych dla miasta,
- przekazywanie informacji w zakresie realizacji wskaźników ilościowych i jakościowych dot. oddziaływania projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym:
- przygotowywanie projektów uchwał rady i zarządzeń Prezydenta realizujących zadania nałożone przepisami ustawowymi,
- prowadzenie ewidencji odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
- organizowanie odbioru odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli stosownych umów,
- przygotowywanie decyzji, określającej obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych, wysokości opłat, sposób i terminy nakładane na właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli stosownych umów,
- przygotowywanie decyzji (pozwoleń) na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
- nadzór nad funkcjonowaniem i eksploatacją składowiska odpadów komunalnych,
- przygotowaniem planów, programów i informacji z działalności składowiska odpadów komunalnych,
- monitorowanie składowanych odpadów na składowisku z zachowaniem stosowanych przepisów.
- przygotowanie planów gospodarki odpadami i programów ochrony środowiska,
- przygotowanie informacji o realizacji planów gospodarki odpadami i programów ochrony środowiska,
- aktualizacja i wprowadzanie zmian do planów gospodarki odpadami i programów ochrony środowiska,
- określanie zasad współdziałania z przedstawicielami najemców w stosunku do budynków stanowiących współwłasność gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy,
- koordynacja prac w zakresie utworzonych wspólnych zarządów budynków i współpraca z nimi,
- współdziałanie z Wydziałem Inwestycji i Funduszy Europejskich w zakresie zwiększania posiadanej bazy lokalowej w ramach budowy budynków mieszkalnych i socjalnych,
- bezpośrednia koordynacja zadań z zakresu eksploatacji remontów i modernizacji budynków i mieszkań oraz prowadzenia w tym zakresie rozliczeń,
- zwiększanie posiadanej bazy lokalowej skutkiem adaptacji strychów, poddaszy, pralni, suszarni i innych pomieszczeń nadających się na cele mieszkalne,
- reprezentowanie Miasta na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta na zebraniach "Wspólnot Mieszkaniowych".
Ewidencje, archiwa, rejestry i wykazy:
- Ewidencja boksów handlowych w hali targowej "Jedynka" ul. Prądzyńskiego
- Ewidencja pochowanych na cmentarzu AR w Ostrołęce-Wojciechowicach
- Ewidencja przydomowych oczyszczalni ścieków
- Ewidencja punktów handlowych na terenie targowiska przy ul. Targowej i Zawadzkiego
- Ewidencja punktów handlowych położonych na terenie targowiska przy ul. Prądzyńskiego i Inwalidów Wojennych
- Ewidencja środków trwałych w zakresie sieci
- Ewidencja umów zawartych na odbieranie nieczystości ze zbiorników bezodpływowych od właścicieli nieruchomości
- Ewidencja umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
- Ewidencja właścicieli psów
- Ewidencja zbiorników bezodpływowych
- Ewidencja zezwoleń na utrzymywanie psów uznawanych za agresywne
- Ewidencja zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej
- Karty Ewidencyjne Miejsc Pamięci Narodowej
- Rejestr kart wędkarskich
- Rejestr posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów
- Rejestr sprzętu pływającego do amatorskiego połowu ryb
- Wykaz osób oczekujących na lokalizacje punktów handlowych na targowisku przy ul. Prądzyńskiego i Inwalidów Wojennych
- Wykaz osób oczekujących na lokalizacje punktów handlowych na targowisku przy ul. Targowej i Zawadzkiego
Kontakt:
Zobacz również:
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska