- Miasto Ostrołęka
- Rada Miasta
- Prezydent
- I Zastępca Prezydenta
- II Zastępca Prezydenta
- Urząd Miasta
- Oferty pracy
- Regulamin Organizacyjny
- Struktura Urzędu
- Sekretarz
- Skarbnik
- Referaty/Wydziały
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Ewidencje, Rejestry, Archiwa
- Jednostki organizacyjne
- Prawo lokalne
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza
- Tablica ogłoszeń Miasta Ostrołęki
- Dziennik Ustaw
- Monitor Polski
ROZDZIAŁ 4
Właściwości Wydziałów, Referatów i Biur
§ 20.
Wydziały, Referaty i Biura prowadzą sprawy związane z realizacją zadań i spraw należących do kompetencji Prezydenta.
§ 21.
Do wspólnych zadań wydziałów, referatów i biur należy w szczególności:
- współpraca w zakresie tworzenia strategii lokalnej, programów regionalnych oraz programów rozwoju Miasta,
- inicjowanie, planowanie, koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć i projektów związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków pomocowych Unii Europejskiej,
- opracowywanie propozycji do programu rozwoju i budżetu Miasta,
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych,
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie swoich właściwości,
- współdziałanie w zakresie wykonywanych zadań z innymi wydziałami, referatami, biurami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organami samorządowymi, organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz innymi jednostkami i organizacjami społecznymi działającymi na terenie Miasta,
- przygotowywanie według właściwości projektów aktów stanowionych przez organy Miasta oraz okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań dla potrzeb Rady,
- opracowywanie propozycji do programów działania Urzędu,
- przygotowywanie materiałów do odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski Rady, Komisji Rady, interpelacje i wnioski radnych oraz wnioski organów osiedli,
- sporządzanie informacji o realizacji uchwał Rady (w zakresie swoich właściwości),
- aktywny i koncepcyjny udział w procesie wdrażania informatyki i jej rozwoju,
- współdziałanie z Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych w realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej należących do Prezydenta, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych właściwych organów, oraz zwalczania klęsk żywiołowych, awarii, zagrożeń toksycznymi środkami przemysłowymi oraz nadzwyczajnych zagrożeń w okresie pokoju,
- zbieranie i systematyzowanie danych dotyczących nieruchomości, rzeczy ruchomych oraz usług, które mogą być przedmiotem świadczeń osobistych i rzeczowych oraz przekazywanie ich do Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego Ochrony Ludności i Spraw Obronnych,
- realizowanie zadań w zakresie obronności państwa w czasie pokoju,
- przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej i współdziałanie w tym zakresie z Komendantem Miejskim Ochotniczych Straży Pożarnych,
- przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
- archiwizacja akt spraw ostatecznie załatwionych i przekazywanie ich do archiwum zakładowego,
- promowanie rozwiązań usprawniających organizację, metody i formy pracy Urzędu,
- udział w pracach na rzecz wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, Parlamentu Europejskiego, do organów stanowiących samorządów i organów jednostek pomocniczych Miasta oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- prowadzenie spraw zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
- realizacja zadań wynikających z zapisów w ustawach szczegółowych i przepisach wykonawczych do tych ustaw,
- monitorowanie pozyskiwania środków unijnych,
- przekazywanie informacji do BIP,
§ 22.
Do właściwości Wydziału Organizacji, Nadzoru i Informatyzacji Urzędu należy prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania Urzędu, całokształtu spraw kadrowych pracowników Urzędu i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powoływanych przez Prezydenta kierowników miejskich służb, inspekcji i straży, szkoleń pracowników Urzędu, spraw socjalnych, organizacyjno - technicznego przygotowania na szczeblu Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej, do Sejmiku Województwa i organów osiedli oraz przewidzianych przepisami prawa referendów, tworzenie spójnego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie Miastem, jego utrzymanie i rozwój, a w szczególności:
- opracowywanie propozycji programu działania Urzędu,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad realizacją programu działania Urzędu,
- prowadzenie ewidencji zarządzeń i decyzji Prezydenta Miasta jako kierownika urzędu,
- prowadzenie zbioru umów i porozumień zawartych przez Prezydenta z organami administracji rządowej i samorządowej oraz podstawowych dokumentów dotyczących udziału w związkach, organizacjach, fundacjach, spółkach i innych instytucjach przewidzianych prawem,
- prowadzenie zbioru zarządzeń Prezydenta,
- przygotowywanie i prowadzenie ewidencji upoważnień oraz pełnomocnictw Prezydenta Miasta wraz z ich aktualizacją,
- przygotowywanie sprawozdań z bieżącej działalności Prezydenta i przekazywanie ich pod obrady Rady,
- przekazywanie pod obrady Rady Miejskiej lub właściwym Komisjom Rady Miejskiej projektów uchwał i innych materiałów zgodnie z ramowym planem pracy Rady i Komisji,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zarządzeń Prezydenta z zakresu działania Wydziału,
- organizacyjne przygotowanie na szczeblu Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej i organów osiedli oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powoływanych przez Prezydenta kierowników miejskich służb, inspekcji i straży,
- organizowanie prac związanych z dokonywaniem ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z dyscypliną pracy,
- obsługa komisji dyscyplinarnych,
- załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Urzędu, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powoływanych przez Prezydenta kierowników miejskich służb, inspekcji i straży,
- prowadzenie całokształtu spraw dotyczących pracowników mianowanych,
- prowadzenie spraw związanych z nagradzaniem, karaniem i awansowaniem pracowników oraz przyznawaniem odznaczeń państwowych i wyróżnień,
- prowadzenie spraw szkoleń, kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu,
- współpraca z Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego Ochrony Ludności i Spraw Obronnych w sprawach szkolenia obronnego (obrony cywilnej) kadry kierowniczej i pracowników Urzędu Miejskiego,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej oraz realizacja wniosków o pożyczki na cele mieszkaniowe i zapomogi,
- nadzór nad wykorzystywaniem urlopów wypoczynkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- obsługa sekretariatu Prezydenta, Wiceprezydentów i Sekretarza, w szczególności prowadzenie całości prac związanych z wykonywaniem przez Prezydenta funkcji reprezentacyjnych,
- prowadzenie wpływów specjalnych - telefonogramów, radiotelefonu, radiotelegrafów, telefaksów oraz ich bezzwłoczne przekazywanie adresatom,
- obsługa telefaksu i telefonów do kierownictwa Urzędu,
- współdziałanie z zakładową organizacją związkową, w zakresie spraw należących do właściwości wydziału,
- organizowanie przyjęć interesantów,
- badanie możliwości wykorzystania komputerowego przetwarzania danych dla potrzeb organów Miasta i Urzędu,
- opracowywanie koncepcji systemu informatycznego i strategii jego wdrażania,
- dobór sprzętu i oprogramowania zgodnego z przyjętymi normami oraz prowadzenie spraw dotyczących wymogów legalizacji programów, struktur baz danych i homologacji,
- wdrażanie systemu informatycznego w Urzędzie we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi oraz nadzór nad jego prawidłowym wykorzystaniem,
- organizowanie współdziałania w zakresie pozyskiwania i udostępniania danych,
- administrowanie systemem - m.in. organizowanie pracy sieci, pielęgnacja systemu informatycznego,
- modernizowanie i rozwijanie systemu informatycznego, programowanie związanych z tym inwestycji oraz inspirowanie rozwoju zastosowań informatyki,
- regulowanie zasad dostępu do systemu informatycznego oraz ochrona informacji w nim przechowywanych,
- organizowanie szkoleń kadry Urzędu w zakresie wykorzystywania technik informatycznych,
- prowadzenie spraw związanych z wyborem firm na dostarczenie sprzętu i oprogramowania oraz jego serwisowaniem,
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,
- przekazywanie informacji do BIP w zakresie funkcjonowania Wydziału,
§ 23.
Do Referatu Obsługi Urzędu należy prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Urzędu, zarządzaniem budynkami i lokalami biurowymi urzędu, a w szczególności:
- zarządzanie budynkami administracyjnymi i gospodarowanie lokalami biurowymi Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem i gospodarką środkami rzeczowymi zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
- prenumerata aktów prawnych i czasopism,
- współudział w organizowaniu wyjazdów delegacji władz miasta za granicę oraz pobytu zaproszonych przez władze miasta gości zagranicznych i krajowych,
- prowadzenie spraw zabezpieczenia i ochrony mienia Urzędu oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego,
- zabezpieczenie w środki czystości, druki, formularze, pieczęcie,
- prowadzenie spraw przyznawania ryczałtów samochodowych,
- prowadzenie archiwum zakładowego, rozdzielnictwo prasy,
- ewidencja i ekspedycja przesyłek pocztowych oraz podawanie do wiadomości publicznej aktów prawa miejscowego, uchwał Rady i ogłoszeń,
- prowadzenie spraw kancelarii, księgozbioru, tablic informacyjnych Urzędu,
- prowadzenie spraw z zakresu konserwacji budynków administracyjnych, pomieszczeń biurowych oraz innych pomieszczeń,
- znakowanie oraz odpowiedzialność materialna za inwentarz biurowy Urzędu,
- prowadzenie magazynów materiałów i sprzętu biurowego,
- utrzymanie porządku i czystości posesji, pomieszczeń biurowych, sanitarnych i innych,
- obsługa poligraficzna Urzędu,
- prowadzenie łączności telekomunikacyjnej,
- prowadzenie spraw związanych z konserwacją i naprawami bieżącymi urządzeń energetycznych, co, wodno-kanalizacyjnych, centrali telefonicznej, sprzętu poligraficznego, maszyn liczących i piszących oraz sprzętu przeciwpożarowego,
- obsługa transportowa Urzędu oraz rozliczenia kosztów eksploatacji pojazdów samochodowych,
- załatwianie spraw objętych zamówieniami publicznymi zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
- gospodarowanie odzieżą ochronną i roboczą,
- flagowanie budynków administracyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowanie sal konferencyjnych do obrad i posiedzeń organów Miasta,
- otwieranie i zamykanie drzwi wejściowych do budynku,
- wydawanie napojów w okresie letnim,
- udzielanie pomocy w obsłudze sekretariatu i kancelarii w związku z odbywanymi zebraniami, naradami, sesjami i komisjami,
- prowadzenie działań technicznych zapewniających warunki sprawnego przeprowadzenia na obszarze Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej, Sejmiku Województwa i jednostek pomocniczych Miasta oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- obsługa punktu informacyjnego Urzędu,
- prowadzenie dziennika korespondencji wpływającej do Urzędu, terminowy jej rozdział i przekazywanie według właściwości i dekretacji.
§ 24.
Do właściwości Biura Administrowania Nieruchomościami Skarbu Państwa należy prowadzenie bieżącej obsługi administracyjnej nieruchomości, a w szczególności:
- dokonywanie podstawowych napraw i konserwacji urządzeń i instalacji znajdujących się w administrowanych budynkach,
- zapewnienie należytego zabezpieczenia budynków i mienia znajdującego się w poszczególnych pomieszczeniach oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem organizacji ruchu na ulicach i placach, a także na parkingu przyległym do administrowanych obiektów,
- sprzątanie pomieszczeń biurowych, części wspólnych, sanitariatów, chodników, przejść, dojazdów,
- wystawianie faktur najemcom i użytkownikom administrowanego obiektu za dostawę mediów do budynku,
- sprawowanie nadzoru nad dokonywaniem obowiązkowych przeglądów technicznych instalacji w budynkach oraz urządzeń i infrastruktury technicznej,
- należyte oznakowanie budynków oraz zapewnienie interesantom rzetelnej informacji
- o instytucjach znajdujących się w obiekcie,
- dokonywanie bieżących zakupów materiałów do konserwacji, środków czystości, narzędzi oraz ubrań roboczych dla pracowników obsługi,
- dekorowanie obiektów flagami,
- prowadzenie obsługi noclegowej w pokojach gościnnych znajdujących się w administrowanych obiektach,
- prowadzenie dokumentacji technicznej obiektu,
- przygotowywanie projektów umów na najem i administrowanie pomieszczeniami,
- przygotowywanie przetargów w zakresie spraw dotyczących obiektów,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem obiektów oraz znajdującego się w nich mienia,
- przygotowywanie zarządzeń Prezydenta w sprawie czynszu najmu pomieszczeń,
- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości z zakresu przychodów i wydatków.
§ 25.
Do właściwości Kancelarii Rady Miejskiej należą obsługa sesji Rady i posiedzeń komisji Rady oraz udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatów, a w szczególności:
- organizacja i obsługa sesji Rady Miejskiej,
- organizacja i obsługa posiedzeń komisji,
- organizacja i obsługa dyżurów radnych,
- przygotowanie i dostarczanie radnym materiałów niezbędnych dla właściwego wykonywania mandatu,
- prowadzenie ewidencji uchwał Rady Miejskiej, przekazywanie ich w ramach nadzoru wojewodzie oraz właściwym komórkom organizacyjnym do realizacji,
- przygotowywanie uchwał podawanych do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad wykonywaniem uchwał Rady,
- opracowywanie propozycji tematów do półrocznych wykazów spraw przekazywanych pod obrady Rady,
- prowadzenie ewidencji i przekazywanie wniosków komisji Rady i organów osiedli oraz interpelacji i wniosków radnych, wniosków Rady właściwym wydziałom, biurom i referatom do realizacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad ich terminowym i prawidłowym załatwianiem,
- pomoc radnym w wykonywaniu mandatu,
- przekazywanie informacji do BIP w zakresie funkcjonowania Rady Miejskiej.
§ 26.
Do właściwości Wydziału Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat należy prowadzenie spraw związanych z gospodarką budżetową i finansową Miasta oraz nadzór nad dyscypliną finansową, prowadzenie spraw z zakresu wymiaru i poboru podatków lokalnych i opłat, a w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Miasta z uwzględnieniem zasad prawa budżetowego i wskazówek Rady w zakresie procedury uchwalania oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi,
- przekazanie projektu budżetu Miasta wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami do Rady i Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- nadzór nad opracowywaniem przez jednostki i zakłady budżetowe rocznych planów finansowych oraz ich realizacją,
- opracowywanie projektów rocznych planów finansowych Powiatowego i Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno-Kartograficznym,
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów tego funduszu,
- opracowywanie projektów planów dla zadań z zakresu zadań administracji rządowej zleconych Miastu oraz projektów zmian planu,
- opiniowanie wniosków wydziałów, referatów i biur w sprawie zmian w budżecie,
- kontrola realizacji zadań ujętych w budżecie Miasta,
- opracowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie Miasta,
- przedkładanie okresowych ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, ze szczególnym uwzględnieniem zadań finansowanych z dotacji celowych na realizację zadań zleconych,
- prowadzenie rachunkowości budżetowej i pozabudżetowej Urzędu jako jednostki budżetowej,
- prowadzenie księgowości budżetu Miasta,
- przygotowywanie materiałów związanych z przyjęciem informacji kwartalnych i półrocznych o przebiegu wykonania budżetu Miasta oraz sprawozdań rocznych z wykonania budżetu miasta za miniony rok budżetowy,
- przekazywanie i rozliczanie jednostek gospodarki pozabudżetowej z otrzymanych dotacji,
- obsługa finansowo-księgowa samorządów mieszkańców Miasta, kompletowanie dokumentów oraz prowadzenie ewidencji księgowej,
- współdziałanie z bankami oraz innymi jednostkami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- prowadzenie księgowości wypłat dodatków do czynszów mieszkaniowych,
- prowadzenie obsługi kas Urzędu,
- ewidencja, przekazywanie i kontrola wykorzystania środków i dotacji przez jednostki samorządowe,
- wynagrodzenia pracowników Urzędu Miejskiego,
- dokonywanie zgłoszeń, zmian i korekt do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych osób zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie naliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, podatku dochodowego i innych naliczeń z list płac,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie podatku VAT z Urzędem Skarbowym,
- obsługa finansowo-księgowa zadań inwestycyjnych i funduszy,
- przyjmowanie i zwroty wpłacanego wadium,
- ewidencja i windykacja mandatów karnych kredytowych,
- weryfikacja dokumentów księgowych przedkładanych do zapłaty,
- sporządzanie sprawozdawczości jednostkowej i bilansu rocznego,
- analiza sprawozdawczości jednostkowej miesięcznej, kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie dochodów i wydatków budżetowych z jednostek samorządowych oraz urzędów skarbowych,
- przyjmowanie półrocznych i rocznych sprawozdań pozabudżetowych,
- sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej z budżetu Miasta,
- odbiór i weryfikacja bilansów jednostkowych z jednostek i zakładów budżetowych oraz sporządzanie bilansów zbiorczych,
- sporządzanie zestawień i analiz z wykonania budżetu Miasta, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz gospodarki pozabudżetowej,
- sporządzanie wniosków kredytowych o pożyczkę lub dotację i składanie ich do banku fundacji inwestycyjnych, udział w negocjacjach warunków umownych, rozliczanie zaciągniętych kredytów,
- opracowywanie limitów wydatków budżetowych na wieloletnie programy inwestycyjne,
- nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej w celu zapewnienia płynności finansowej,
- wymiar, pobór i ewidencja należności z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych,
- wymiar, pobór i ewidencja należności z tytułu podatku rolnego, leśnego od osób fizycznych i prawnych,
- pobór, ewidencja i egzekucja podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych,
- pobór, ewidencja i egzekucja podatku od posiadania psów,
- rozliczanie z opłaty targowej i parkingowej oraz opłat administracyjnych,
- pobór i ewidencja wpłat z tytułu sprzedaży mienia komunalnego,
- comiesięczny pobór i ewidencja należności z tytułu czynszu dzierżawnego (w tym podatek VAT),
- pobór i ewidencja należności z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste, opłat adiacenckich,
- pobór opłat z tytułu wydanych tablic rejestracyjnych,
- pobór opłat z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- pobór opłat z tytułu zezwoleń na wykonywanie krajowego zarobkowego przewozu osób taksówkami osobowymi,
- pobór gotówki w kasie za pośrednictwem banków i innych upoważnionych instytucji,
- prowadzenie księgowości opłat za korzystanie z cmentarza miejskiego przekazywanych raz w miesiącu przez administratora cmentarza,
- pobór i ewidencja wpłat z tytułu opłaty skarbowej oraz prowadzenie postępowań podatkowych z tym związanych oraz rozliczeń płatników (notariuszy i przewoźników) z dokonywanych wpłat opłat skarbowych,
- opracowywanie projektów zarządzeń Prezydenta w sprawie odroczenia terminu płatności i rozłożenia na raty opłat za użytkowanie wieczyste, dzierżawę oraz opłat adiacenckich,
- gromadzenie materiałów na potrzeby egzekucji administracyjnej i sądowej,
- windykacja należności - wystawianie tytułów wykonawczych,
- planowanie dochodów budżetowych z podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie rozliczeń z urzędami skarbowymi z tytułu należnych podatków,
- zbieranie i analizowanie oraz wykorzystywanie materiałów informacyjnych (wykazu osób prowadzących działalność handlową, wytwórczą lub usługową, wykazu nieruchomości itp.) dla celów ustalenia zobowiązania podatkowego,
- zakładanie i prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów, załatwianie podań i odwołań w sprawach ulg, odroczeń, umorzeń oraz zaniechania poboru podatków i opłat lokalnych,
- przygotowywanie projektów decyzji i postanowień Prezydenta Miasta w sprawach zastosowania ulg, odroczeń i umorzeń oraz zaniechania poboru w odniesieniu do podatków i opłat stanowiących dochody gminy, a pobieranych przez urząd skarbowy,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie ustalenia wysokości stawek, ulg i zwolnień i sposobu poboru podatków lokalnych w roku podatkowym,
- prowadzenie spraw w zakresie egzekucji oraz wstrzymania czynności egzekucyjnych dotyczących podatników i opłat lokalnych,
- prowadzenie kontroli w terenie dotyczących podatków i opłat lokalnych,
- ewidencja mienia komunalnego.
§ 27.
Do właściwości Wydziału Promocji i Rozwoju Miasta należy prowadzenie spraw związanych z kreowaniem, programowaniem i promocją rozwoju gospodarczego Miasta, realizacją zadań właścicielskich w spółkach prawa handlowego, a w szczególności:
- inicjowanie i prowadzenie działań związanych z promocją miasta we współpracy z komórkami Urzędu Miasta i instytucjami zewnętrznymi,
- przygotowywanie publikacji i wydawnictw promocyjno - informacyjnych o mieście,
- prowadzenie prac związanych z prezentowaniem i promowaniem miasta na targach, wystawach, misjach gospodarczych i innych imprezach promocyjnych oraz współdziałanie w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami,
- współpraca z placówkami dyplomatycznymi w kraju i zagranicą w zakresie promocji miasta, pozyskiwania nowych partnerów i inwestorów,
- planowanie rozwoju kontaktów zagranicznych Urzędu oraz koordynacja działań miejskich jednostek organizacyjnych w tym zakresie,
- realizacja partnerskich kontaktów zagranicznych w ramach dotychczasowych umów i prowadzenie spraw w zakresie rozwijania współpracy zagranicznej,
- obsługa wyjazdów zagranicznych delegacji miasta oraz wizyt gości zagranicznych,
- inicjowanie i podejmowanie działań zmierzających do pozyskania inwestorów krajowych i zagranicznych oraz zdobywania nowych rynków zbytu i nowych partnerów do współpracy,
- współpraca ze Związkiem Miast Polskich w zakresie zadań Wydziału,
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie polityki zagranicznej oraz promocji miasta,
- inicjowanie działań sprzyjających rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw,
- prowadzenie lobbingu dla przedsięwzięć mających służyć lokalnemu rozwojowi społeczno-gospodarczemu,
- monitoring realizacji Strategii Rozwoju Miasta przy współudziale komórek Urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta,
- koordynacja prac związanych z opracowaniem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego,
- współpraca w opracowywaniu aktualizacji programów i analiz dotyczących w szczególności Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego oraz dokumentów operacyjnych związanych z programowaniem rozwoju regionalnego,
- realizacja prac w zakresie tworzenia Strategii Rozwoju Miasta oraz koordynacja wykonania programów i harmonogramów problemowych w tym zakresie,
- analiza tendencji rozwojowych na rynku lokalnym i regionalnym oraz monitorowanie procesów gospodarczych,
- współdziałanie z samorządem gospodarczym, organizacjami pozarządowymi organizacjami pracodawców, bankami oraz innymi organizacjami przedsiębiorców w zakresie promocji i rozwoju przedsiębiorczości,
- pozyskiwanie i rozpowszechnianie informacji na temat istniejących i powstających programów Unii Europejskiej, wspierających działania należące do organów gminy,
- tworzenie banku danych i dokumentacji w zakresie instytucji i organizacji europejskich o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania miasta,
- inicjowanie, planowanie, koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć i projektów związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków pomocowych Unii Europejskiej,
- współpraca z instytucjami zarządzającymi i pośredniczącymi w zakresie przygotowania projektów dofinansowywanych z funduszy Unii Europejskiej oraz obsługa Internetowego Systemu Ewidencji Kart Projektów,
- koordynacja i prowadzenie strony internetowej Urzędu Miasta,
- obsługa informatyczna i redagowanie strony Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego,
- prowadzenie spraw należących do funkcji właścicielskich w stosunku do spółek prawa handlowego,
- nadzór ekonomiczno - finansowy w stosunku do Miejskiego Zakładu Komunikacji,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie ewidencji działalności gospodarczej,
- przygotowywanie projektów dokumentów i decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
- kontrola zgodności prowadzonej działalności handlowej i gastronomicznej z warunkami zezwolenia na sprzedaż lub podawania napojów alkoholowych,
- promowanie przedsiębiorczości w tym prowadzenie działalności informacyjno - oświatowej,
- udzielanie porad dla osób podejmujących działalność gospodarczą,
- wykonywanie czynności sprawdzająco - kontrolnych wynikających z ustawy ?prawo działalności gospodarczej?,
- prowadzenie Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- działania w zakresie przygotowania projektów do dofinansowania z Funduszu Spójności,
- sporządzanie projektów uchwał Rady Miejskiej oraz informacji z ich realizacji, w zakresie właściwości Wydziału,
- współdziałanie z innymi samorządami gminnymi i powiatowymi oraz lokalnymi przedsiębiorcami w zakresie działania wydziału.
§ 28.
Do właściwości Referatu Komunikacji należy prowadzenie spraw związanych z ewidencją pojazdów oraz uprawnieniami do kierowania pojazdami, a w szczególności:
- rejestracja pojazdów,
- czasowa rejestracja pojazdów,
- wpisywanie zastrzeżeń do dowodów rejestracyjnych,
- wydawanie karty pojazdu,
- dokonywanie wpisu w kartach pojazdu,
- kierowanie pojazdów na badanie techniczne,
- wpisanie do dowodu rejestracyjnego terminu badania technicznego pojazdu,
- sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie zezwoleń do prowadzenia stacji diagnostycznych,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie uprawnień diagnoście,
- przeprowadzanie egzaminów w zakresie wykonywania transportu osobowego taksówką,
- kontrola przedsiębiorców w zakresie wykonywania transportu drogowego,
- wydawanie kart parkingowych,
- wydawanie międzynarodowego prawa jazdy,
- wydawanie praw jazdy,
- odtwarzanie akt ewidencyjnych kierowców,
- przyjmowanie zawiadomień o zmianie danych o uprawnieniach,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie szkolenia kierowców,
- wydawanie upoważnienia do przeprowadzania kursów kwalifikacyjnych dla instruktorów,
- dokonywanie wpisu i skreśleń instruktorów w ewidencji,
- kontrolowanie dokumentacji i działalności ośrodka szkolenia,
- kierowanie instruktorów na egzamin,
- udzielanie upoważnień przedsiębiorstwu komunikacji publicznej do organizowania egzaminu państwowego,
- wyznaczanie miejsca egzaminu na prawo jazdy kategorii T,
- powoływanie komisji weryfikacyjnej w zakresie sprawdzania kwalifikacji na prawo jazdy kategorii T,
- kierowanie na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji do kierowania pojazdami,
- kierowanie kierowców na badania lekarskie,
- przyjmowanie prawa jazdy do depozytu,
- przyjmowanie postanowień o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
- cofanie i przywracanie prawa jazdy,
- kierowanie kierowców na egzaminy kontrolne,
- wydawanie dowodów rejestracyjnych po zatrzymaniu ich przez policję,
- wycofywanie pojazdów z ruchu,
- dokonywanie zmian właścicieli pojazdów oraz potwierdzanie danych pojazdów skreślonych z ewidencji,
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości oraz informacji o ewidencji pojazdów,
- prowadzenie ewidencji aktów prawnych w zakresie spraw prowadzonych przez referat,
- wydawanie decyzji na nadanie i nabicie numerów identyfikacyjnych pojazdów samochodowych i przyczep oraz na wykonywanie tabliczki znamionowej zastępczej,
- wydawanie tablic tymczasowych,
- dokonywanie zmian w dowodach rejestracyjnych,
- współdziałanie z organami policji w zakresie utrzymania bezpieczeństwa w ruchu drogowym i komunikacji publicznej,
- współpraca z organami policji, prokuratury i towarzystwami ubezpieczeniowymi w zakresie danych o właścicielach pojazdów,
- wydawanie i cofanie licencji na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób i rzeczy,
- wydawanie zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne.
§ 29.
Do właściwości Wydziału Inwestycji i Dróg należy prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji własnych Miasta, remontów kapitalnych, oraz spraw związanych z budową, remontem i utrzymaniem dróg znajdujących się w granicach administracyjnych Miasta, a w szczególności:
- udział w opracowywaniu projektów planu rozwoju sieci drogowej,
- opracowywanie projektów planów finansowania utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
- utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
- realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych,
- koordynacja robót prowadzonych przez różne podmioty w pasie drogowym w zakresie remontu i budowy infrastruktury technicznej,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy pojazdów ponadnormatywnych oraz naliczanie opłat i kar pieniężnych,
- prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
- prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
- zabezpieczenie wykonania robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających,
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez użytkowników,
- wprowadzanie ograniczeń w ruchu zamykanie dróg i obiektów mostowych, wyznaczanie objazdów,
- dokonywanie okresowych pomiarów natężenia ruchu drogowego,
- oznakowywanie ulic i placów tablicami z ich nazwami,
- remonty kapitalne dróg,
- przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
- przygotowywanie propozycji do budżetu miasta w zakresie planowanych inwestycji i remontów kapitalnych od strony rzeczowo - finansowej,
- przygotowywanie materiałów projektowych i geodezyjnych niezbędnych do nabycia gruntu pod budowę inwestycji miejskich i przekazywanie kompletu dokumentów umożliwiających nabycie gruntów Referatowi Gospodarki Nieruchomościami,
- organizowanie przetargów publicznych na projektowanie i wykonawstwo inwestycji i kapitalnych remontów oraz kosztorysowanie, we współpracy z Biurem Prawnym,
- przygotowywanie i realizacja inwestycji kubaturowych i remontów kapitalnych i budowy dróg,
- przygotowywanie i realizacja inwestycji z zakresu uzbrojenia terenów budownictwa mieszkaniowego,
- prowadzenie nadzoru inwestycyjnego lub organizowanie zastępstwa inwestycyjnego i opracowywanie projektów umów w tym zakresie,
- kontrola bieżąca oraz koordynacja przebiegu przygotowania i realizacji inwestycji pod kątem zgodności z zakresem rzeczowo - finansowym zawartych umów,
- weryfikacja kosztów oraz uruchamianie ich płatności,
- organizowanie i prowadzenie remontów kapitalnych budynków administracyjnych i pomieszczeń biurowych Urzędu Miejskiego,
- opracowywanie sprawozdań i informacji z realizacji inwestycji i kapitalnych remontów,
- rozliczanie finansowo-rzeczowe zakończonych inwestycji i przekazywanie ich na stan mienia komunalnego,
- przygotowywanie i przekazanie kompletu dokumentów dotyczących zakończonych inwestycji liniowych do Referatu Gospodarki Nieruchomościami w celu naliczenia opłat adiacenckich,
- przygotowywanie wniosków do Referatu Gospodarki Nieruchomościami w sprawie wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje miejskie,
- realizacja i rozliczanie wspólnych inwestycji wykonywanych przez Miasto przy współudziale finansowym społecznych komitetów, spółdzielni mieszkaniowych i innych podmiotów,
- przygotowywanie wystąpień w sprawie pozyskiwania środków finansowych na realizację inwestycji miejskich - opracowywanie części techniczno-finansowej.
§ 30.
Do właściwości Referatu Budownictwa należy prowadzenie spraw wynikających z ustawy prawo budowlane, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o własności lokali oraz innych ustaw, a w szczególności :
- inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę,
- dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji,
- wniosków w sprawie pozwoleń na budowę,
- wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę,
- zgłoszeń na roboty budowlane,
- decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę,
- wniosków w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- decyzji o warunkach zabudowy,
- decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- imiennego rejestru wydanych pozwoleń na budowę,
§ 31.
Do właściwości Miejskiej Pracowni Urbanistycznej należy prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem polityki przestrzennej i architektury Miasta wynikających z ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności:
- opracowywanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta z uwzględnieniem celów i kierunków polityki przestrzennej państwa,
- sporządzanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian,
- udostępnianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu,
- prowadzenie aktualizowanego rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- przekazywanie wojewodzie kopii uchwalonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie analizy wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- dokonywanie ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Miasta oraz przedstawianie ich Radzie,
- przygotowywanie opinii urbanistycznych odnośnie przeznaczenia terenów w planie zagospodarowania przestrzennego,
- opiniowanie koncepcji urbanistycznych i projektów podziału nieruchomości,
- nadzór nad działalnością reklamową w mieście,
- przygotowanie postanowień opiniujących projekty podziału nieruchomości,
- wydawanie wypisów i wyrysów planu zagospodarowania przestrzennego,
- współpraca z Miejską Komisją Urbanistyczno - Architektoniczną.
§ 32.
Do właściwości Referatu Gospodarki Nieruchomościami należy prowadzenie spraw związanych z komunalizacją i gospodarowaniem mieniem Miasta i Skarbu Państwa, gospodarowanie gruntami rolnymi i nierolnymi, rolnictwem a w szczególności:
- prowadzenie kontroli określonego w umowie sposobu i terminu zagospodarowania gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste,
- ustalanie opłat za niezagospodarowanie lub niezabudowanie gruntów w wyznaczonym terminie,
- sporządzanie projektów decyzji Prezydenta o rozwiązaniu umów wieczystego użytkowania i odebraniu gruntów,
- współdziałanie z biegłymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania wartości gruntów, budynków i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste,
- zamiana gruntów stanowiących własność Miasta na grunty stanowiące własność lub będące w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych lub prawnych,
- negocjowanie wysokości odszkodowań za grunty przeznaczone pod drogi powstające w wyniku podziału działek oraz warunków nabycia nieruchomości,
- nieodpłatne przejmowanie gruntów od Skarbu Państwa i nieodpłatne oddawanie gruntów Skarbowi Państwa,
- aktualizacja cen gruntów,
- ustalanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania, dzierżawy i najmu,
- ustalanie opłat adiacenckich,
- dysponowanie mieniem gminy na rzecz cudzoziemców,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- nabywanie nieruchomości w drodze rokowań,
- uwłaszczanie osób prawnych,
- nabywanie gruntów na cele publiczne Miasta,
- regulacja stanu prawnego nieruchomości,
- komunalizacja mienia,
- ewidencjonowanie mienia Miasta,
- zlecanie i odbiór robót z zakresu prac geodezyjno-szacunkowych dotyczących gruntów stanowiących własność Miasta,
- dokonywanie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej,
- rozpatrywanie wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa w prawo własności,
- sprzedaż, oddawanie w: użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie nieruchomości stanowiących własność Miasta osobom fizycznym i prawnym,
- publikacja wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie,
- ogłaszanie i organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości w formy przewidziane przepisami ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (z wyjątkiem zarządu) oraz obsługa tych transakcji,
- zawieranie umów notarialnych w przypadku sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości,
- sprzedaż mieszkań w budynkach komunalnych z ułamkową częścią gruntu niezbędnego do racjonalnego korzystania z budynku,
- przyjmowanie zakładowych budynków na stan Miasta,
- wnioskowanie o wpisy do ksiąg wieczystych oraz wykreślanie z ksiąg wieczystych długów i ciężarów,
- oddawanie w zarząd nieruchomości komunalnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej oraz orzekanie o wygaśnięciu zarządu,
- ustalanie i zmiana opłat z tytułu zarządu,
- gospodarowanie zasobem Skarbu Państwa,
- reprezentowanie Skarbu Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami,
- wydawanie decyzji o ustaleniu opłat z tytułu użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa,
- ustalanie bonifikaty od opłat,
- przekazywanie nieruchomości na cele szczególne,
- wywłaszczanie nieruchomości, ustalanie odszkodowań z tytułu wywłaszczeń i zajęcie nieruchomości,
- ustalanie odszkodowań z tyt. przejęcia gruntów na własność gminy z mocy prawa,
- zatwierdzanie projektów podziału nieruchomości,
- prowadzenie operatu związanego z nazewnictwem ulic i placów oraz numeracją porządkową nieruchomości,
- ustalanie na rzecz Miasta jednorazowych opłat od właścicieli zbywanych nieruchomości tytułem wzrostu ich wartości w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- prowadzenie spraw roszczeń i odszkodowań na rzecz właścicieli nieruchomości z tytułu obniżenia ich wartości w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- prowadzenie całości spraw związanych ze zmianą granic Miasta,
- prowadzenie całości spraw związanych z gospodarowaniem gruntami rolnymi i leśnymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- sporządzanie i aktualizowanie graficznego planu zagrożenia powodziowego miasta oraz współpraca z Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych przy aktualizacji planu obrony cywilnej miasta,
- rekultywacja i zagospodarowanie gruntów,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gminne,
- wydawanie decyzji zezwalających na wejście na grunt w celu przeprowadzenia inwestycji, ograniczenia korzystania z gruntu i ustalanie odszkodowań z tego tytułu,
- zwrot wywłaszczonych nieruchomości i rozliczeń z tym związanych,
- współpraca z Agencją Rynku Rolnego w zakresie zagospodarowania nadwyżek produktów rolnych i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dot. kredytowania zadań w rolnictwie,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługującego im udziału we wspólnocie,
- wyłączanie z produkcji użytków rolnych przeznaczonych na cele nierolnicze,
- zapobieganie degradacji gruntów,
- gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,
- współpraca z Izbą Rolniczą i służbami lekarsko - weterynaryjnymi,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Powiatowego Inspektoratu Weterynarii.
§ 33.
Do właściwości Biura Geodezji, Kartografii i Katastru należy prowadzenie spraw związanych z miejskim zasobem geodezyjno-kartograficznym, uzgadnianiem dokumentacji projektowej, a w szczególności:
- prowadzenie miejskiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami miejskiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym,
- zakładanie osnów szczegółowych,
- zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
- prowadzenie miejskich baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie spraw rozgraniczenia nieruchomości,
- wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego w związku z zaliczeniem okresu zatrudnienia w gospodarstwie rolnym.
§ 34.
Do właściwości Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy prowadzenie spraw związanych z: tworzeniem mieszkaniowego zasobu Miasta, utrzymaniem miejskiej infrastruktury usług komunalnych oraz spraw związanych z ochroną środowiska, a w szczególności:
- określanie zasad współdziałania z przedstawicielami najemców w stosunku do budynków stanowiących współwłasność gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy, koordynacja prac w zakresie utworzenia wspólnych zarządów budynków i współpraca z nimi,
- zwiększanie posiadanej bazy lokalowej skutkiem adaptacji strychów, poddaszy, pralni, suszarni i innych pomieszczeń nadających się na lokale mieszkalne,
- nadzór merytoryczny nad administrowaniem miejskimi zasobami domów mieszkalnych,
- prowadzenie całości działań na rzecz utrzymania należytego stanu sanitarno-porządkowego Miasta oraz nadzorowanie jednostek i instytucji odpowiedzialnych za ten stan,
- oświetleniem ulic, targowiskami i parkingami oraz utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem komunalnym,
- sprawowanie nadzoru nad eksploatacją komunalnych wodociągów i kanalizacji, wysypisk oraz nad utrzymaniem i pielęgnacją istniejących oraz tworzeniem nowych terenów zieleni miejskiej,
- planowanie budowy, prowadzenie ewidencji oraz dokonywanie okresowych przeglądów awaryjnych ujęć wody,
- współdziałanie w zaopatrzeniu Miasta w niezbędne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu,
- wydawanie decyzji na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa,
- przygotowywanie i nadzór nad przebiegiem akcji ?Sprzątanie Świata?,
- likwidacja dzikich wysypisk śmieci,
- egzekwowanie przestrzegania warunków wynikających z regulaminu targowisk oraz zawartych umów w zakresie urządzania i funkcjonowania targowisk i parkingów,
- koordynacja działalności służb miejskich w warunkach klęsk żywiołowych i współdziałanie z jednostkami w zakresie usuwania awarii technicznych,
- prowadzenie spraw w zakresie bieżącego utrzymania i konserwacji wałów przeciwpowodziowych,
- dokonywanie okresowych przeglądów wału przeciwpowodziowego,
- współpraca w zagospodarowywaniu terenów zieleni, osiedli mieszkaniowych, szkół i przedszkoli,
- nadzór nad utrzymaniem Miejsc Pamięci Narodowej oraz grobów wojennych,
- koordynacja akcji zima oraz sprawowanie nadzoru nad jej należytym przebiegiem,
- współpraca i nadzór na zakładem zajmującym się aktywnym zwalczaniem bezrobocia,
- przestrzeganie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt,
- nadzór nad rejestracją psów,
- wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów ras uznanych za agresywne,
- wydawanie zezwoleń na posiadanie, hodowanie i utrzymanie chartów,
- ustalanie linii brzegowej dla gruntów pokrytych wodami,
- współdziałanie z jednostkami właściwymi w sprawach ochrony środowiska w celach przedstawiania raportów o stanie środowiska oraz wyników badań o występujących zagrożeniach,
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
- realizacja zadań związanych z ochroną roślin,
- ograniczanie lub zakazywanie używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych ciekach lub zbiornikach wodnych, jeżeli jest to konieczne do utrzymania środowiska we właściwym stanie,
- określanie w drodze decyzji, dla jednostek organizacyjnych dopuszczalnego hałasu przenikającego do środowiska,
- uchylanie lub zmienianie decyzji o dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń do powietrza,
- nakładanie na jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność powodującą wprowadzanie substancji zanieczyszczających obowiązku prowadzenia pomiarów stężeń tych substancji w powietrzu,
- zobowiązywanie inwestora, a także właściciela, zarządcę lub posiadacza obiektu budowlanego albo zespołu obiektów do przedstawienia oceny oddziaływania na środowisko w stosunku do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska.
- przyznawanie odszkodowań dla właścicieli w przypadku jeżeli woda płynąca, stanowiąca własność Państwa zajmie trwale naturalny grunt nie stanowiący własności Państwa,
- wydawanie pozwoleń wodno-prawnych na eksploatację urządzeń wodnych służących do ujmowania wody podziemnej oraz urządzeń zabezpieczających wody przed zanieczyszczeniami,
- udzielanie pozwolenia wodno-prawnego na wznowienie obiektu budowlanego na obszarach nie obwałowanych narażonych na niebezpieczeństwo powodzi ,
- uzgadnianie lokalizacji oraz warunków realizacji obejmującej urządzenia wodne, których wykonanie wymaga wodno-prawnego pozwolenia,
- wydawanie decyzji o wykonaniu na koszt Państwa za zwrotem części kosztów, urządzeń melioracji wodnych szczegółowych oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi,
- rozstrzyganie sporów powstałych w związku z pozwoleniami wodno-prawnymi, a ponadto:
- o przekazywanie nadwyżek wody,
- o udział w kosztach wykonania oraz utrzymania budowli i murów tworzących brzeg wody,
- o rozgraniczanie gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntami przyległymi do tych wód,
- o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego,
- przynależność do spółki wodnej oraz wysokość składek i innych świadczeń członków spółki,
- tworzenie spółek wodnych i zatwierdzanie ich statutów,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych i ich związków,
- wydawanie pozwoleń wodno-prawnych na pobór wód powierzchniowych i podziemnych,
- wydawanie pozwoleń wodno-prawnych na wydobywanie żwiru, piasku i innych materiałów na obszarze zagrożonym powodzią oraz z wód żeglownych,
- wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę,
- wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych,
- określanie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- nakładanie obowiązków wynikających z planów urządzania lasów,
- wydawanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji na usunięcie drzew i krzewów, kontrola oraz wymierzenie kar pieniężnych za ich samowolne usuwanie,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajoznawczych,
- nadawanie uprawnień społecznych opiekunów przyrody,
- wyrażanie zgody na zmianę przeznaczenia terenów ze starodrzewem,
- prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego i górniczego,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powyżej jednego tysiąca ton rocznie,
- wydawanie zezwoleń odbiorcom odpadów niebezpiecznych na usuwanie tych odpadów, w tym na transport, na ich wykorzystanie lub unieszkodliwienie,
- wydawanie decyzji na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych częściach innych składowisk,
- prowadzenie spraw zmiany lasu na użytek rolny w stosunku do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
§ 35.
Do właściwości Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki należy prowadzenie spraw zapewniających możliwość realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania, kultury, sportu i turystyki, a w szczególności:
- inicjowanie działań związanych z zakładaniem, prowadzeniem i likwidacją przedszkoli miejskich, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkoli specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- tworzenie warunków do kształcenia , wychowania i opieki w przedszkolach, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkolach specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków do rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci w wieku 6 lat,
- opracowywanie propozycji wykonania zadań należących do kompetencji organu prowadzącego przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
- inicjowanie zakładania, prowadzenia i likwidacji szkół podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz szkół specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz szkołach specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie koncepcji propozycji wykonywania zadań należących do kompetencji organu prowadzącego szkoły, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz szkoły specjalne,
- inicjowanie i zakładanie, prowadzenie i likwidację szkół gimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz szkół specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków do kształcenia, wychowania i opieki w szkołach gimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz szkołach specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie koncepcji i opinii w sprawach zakładania, prowadzenia i likwidacji szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, prowadzonych przez Miasto,
- nadzór nad zapewnieniem warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie propozycji wykonywania zadań należących do kompetencji organu prowadzącego szkoły ponadgimnazjalne, w tym z oddziałami integracyjnymi,
- współpraca z działającymi na terenie Miasta związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty ,
- prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem pracy Zakładu Obsługi, Oświaty i Aktywnego Zwalczania Bezrobocia w Ostrołęce,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty,
- projektowanie sieci i rozwój bazy szkolnej,
- opracowywanie propozycji wykonania zadań z zakresu kultury należących do kompetencji organów samorządu gminnego, a m.in.:
- opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia, łączenia, przekształcania i likwidacji samorządowych instytucji kultury,
- opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie powoływania i odwoływania dyrektorów samorządowych instytucji kultury,
- współpraca i nadzór nad instytucjami kultury dla których organizatorem jest Miasto Ostrołęka, a także z innymi jednostkami organizacyjnymi i osobami fizycznymi w zakresie podejmowanych działań i inicjatyw kulturalnych,
- przygotowywanie materiałów okolicznościowych (dyplomy, afisze itp.) dla potrzeb urzędu,
- przyjmowanie zawiadomień o imprezach artystycznych lub rozrywkowych odbywających się na terenie Miasta od podmiotów prowadzących działalność kulturalną poza stałą siedzibą lub w sposób objazdowy oraz podejmowanie czynności administracyjnych o zakazie odbycia imprezy na zasadach i w zakresie przewidzianym przepisami prawa,
- organizacja na terenie Miasta obchodów rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego,
- prowadzenie ewidencji placówek kultury,
- nadzór nad miejskimi placówkami kultury,
- tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla rozwoju kultury fizycznej i rekreacji ruchowej,
- inicjowanie działań na rzecz racjonalnego wykorzystania bazy sportowej i kulturalnej,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
- prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się oraz uprawiających sporty wodne,
- nadzorowanie działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrołęce,
- współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej,
- nadzór nad stowarzyszeniami kultury fizycznej posiadającymi siedzibę w Ostrołęce,
- dokumentacja osiągnięć sportowych i kulturalnych,
- koordynowanie imprez sportowych i kulturalnych,
- przyznawanie stypendiów za szczególne osiągnięcia sportowe i kulturalne.
§ 36.
Do właściwości Referatu Spraw Społecznych i Mieszkaniowych należy prowadzenie spraw związanych z: przyznawaniem dodatków mieszkaniowych, oraz ochroną zdrowia, opieki społecznej, przeciwdziałania i zwalczania patologii, a w szczególności:
- opracowywanie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta oraz kryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności,
- przydzielanie lokali mieszkalnych i socjalnych w zasobach komunalnych,
- przedstawianie propozycji zróżnicowanych stawek czynszu regulowanego z uwzględnieniem czynników zmieniających jego wysokość,
- wyliczanie dodatków mieszkaniowych oraz ryczałtów przysługujących najemcom lokali komunalnych, spółdzielczych, zakładowych, szczególnego trybu najmu i właścicielom budynków prywatnych,
- wnioskowanie o dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych i rozliczanie dotacji przyznanych na ten cel,
- sporządzanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub wstrzymaniu dodatków mieszkaniowych,
- przygotowywanie dokumentacji oraz przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego wyroków sądowych o eksmisję wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
- bieżący nadzór nad prawidłowością zasiedleń i ustalaniem czynszów za lokale mieszkalne i socjalne,
- współpraca z Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych, w zakresie potwierdzania uprawnień do lokalu podczas meldowania najemców i osób uprawnionych,
- prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych mieszkańców Miasta,
- zapewnienie obsługi Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz współpraca z jednostkami organizacyjnymi, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowania w trzeźwości oraz przeciwdziałania alkoholizmowi,
- podejmowanie działań mających na celu zapobieganie i zwalczanie narkomanii w zakresie zadań należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego,
- nadzorowanie pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, placówek i domów pomocy społecznej podporządkowanych Miastu,
- współpraca z samorządem powiatowym w podejmowaniu działań na rzecz przeciwdziałania bezrobocia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- opracowanie i aktualizacja planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na obszarze miasta,
- współdziałanie z organizacjami społecznymi, kościołem katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej oraz opracowywanie projektów porozumień w tym zakresie,
- opracowywanie projektów strategii i programów lokalnych na rzecz rozwiązywania problemów patologicznych,
- realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych dla kombatantów i osób represjonowanych oraz świadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent,
- analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw,
- kierowanie do pracy inwalidów wojennych na ich wniosek i wyrażanie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z inwalidą wojennym,
§ 37.
Do właściwości Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych należy prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, wojskowych, związanych z organizacyjno-technicznym przygotowaniem wyborów na ławników do sądów powszechnych oraz nadzoru nad zabezpieczeniem mienia w miejskich jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Prezydentowi, nadzoru nad działalnością stowarzyszeń, planowanie oraz koordynacja realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej i powszechnej samoobrony należących do Prezydenta przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie Miasta, prowadzenie spraw obronnych oraz spraw związanych ze świadczeniami na rzecz obrony i w celu zwalczania klęsk żywiołowych, koordynowanie spraw, związanych z działalnością Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego i realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności:
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, w tym:
- prowadzenie ewidencji ludności,
- sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
- przesyłanie dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat,
- prowadzenie stałego rejestru wyborców,
- wydawanie dowodów osobistych,
- sporządzanie spisu wyborców oraz prowadzenie innych prac na rzecz wyborów przewidzianych prawem wyborczym,
- prowadzenie prac związanych z organizacją i przeprowadzeniem spisu powszechnego ludności i mieszkań w Mieście,
- udzielanie informacji adresowych bez naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
- udzielanie zezwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych, jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze Miasta lub jego części,
- kontrola przeprowadzania zbiórek publicznych,
- uzyskiwanie informacji o stanie akcji zbiórkowej oraz cofanie już wydanych zezwoleń na zbiórki publiczne na obszarze Miasta,
- zarządzanie przekazania zebranych ofiar na cele humanitarne jednej z instytucji społeczno-opiekuńczych lub oświatowych w przypadku stwierdzenia, że zbiórka przeprowadzona jest niezgodnie z postanowieniami ustawy,
- sporządzanie decyzji zakazujących zgromadzenia publicznego,
- przyjmowanie zawiadomień od organizatorów o mającym się odbyć zgromadzeniu publicznym,
- prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym ustawą o powszechnym obowiązku obrony,
- rozstrzyganie w drodze decyzji w sprawie zmiany imienia lub nazwiska obywatela polskiego zamieszkałego na terenie Miasta,
- ustalanie w razie wątpliwości pisowni lub brzmienia imienia i nazwiska na wniosek osoby zamieszkałej na terenie Miasta,
- zawiadamianie o zmianie imienia lub nazwiska urzędy stanu cywilnego właściwe ze względu na miejsce sporządzenia aktu urodzenia i małżeństwa wnioskodawcy oraz miejsce sporządzenia aktów urodzeń jego małoletnich dzieci, a ponadto właściwy urząd skarbowy i organ Policji, wojskową komendę uzupełnień i organy ewidencji ludności oraz Krajowy Rejestr Karny,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Miasta (z wyłączeniem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego),
- wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej,
- wydawanie decyzji o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń i opiniowanie dokumentacji prawnej,
- ustalenie zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie miasta,
- określanie i analizowanie zagrożeń występujących na terenie miasta zarówno ze strony sił przyrody jak i niesionych przez rozwój cywilizacyjny człowieka,
- monitorowanie zagrożeń, ostrzeganie i alarmowanie ludności,
- koordynow
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska