- Miasto Ostrołęka
- Rada Miasta
- Prezydent
- I Zastępca Prezydenta
- II Zastępca Prezydenta
- UrzÄ…d Miasta
- Oferty pracy
- Regulamin Organizacyjny
- Struktura Urzędu
- Sekretarz
- Skarbnik
- Referaty/Wydziały
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Ewidencje, Rejestry, Archiwa
- Jednostki organizacyjne
- Prawo lokalne
- Elektroniczna Skrzynka Podawcza
- Tablica ogłoszeń Miasta Ostrołęki
- Dziennik Ustaw
- Monitor Polski
Regulamin organizacyjny
Urzędu Miejskiego
w Ostrołęce
Wprowadzony Zarządzeniem Nr 158/2004 Prezydenta Miasta Ostrołęka dnia 11 czerwca 2004r.
ROZDZIA£ 4
W³a¶ciwo¶ci Wydzia³ów, Referatów i Biur
§ 20.
Wydzia³y, Referaty i Biura prowadz± sprawy zwi±zane z realizacj± zadañ i spraw nale¿±cych do kompetencji Prezydenta.
§ 21.
Do wspólnych zadañ wydzia³ów, referatów i biur nale¿y w szczególno¶ci:
- wspó³praca w zakresie tworzenia strategii lokalnej, programów regionalnych oraz programów rozwoju Miasta,
- inicjowanie, planowanie, koordynowanie i monitorowanie przedsiêwziêæ i projektów zwi±zanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem ¶rodków pomocowych Unii Europejskiej,
- opracowywanie propozycji do programu rozwoju i bud¿etu Miasta,
- inicjowanie i podejmowanie przedsiêwziêæ organizacyjnych na rzecz poprawy efektywno¶ci wykorzystania ¶rodków bud¿etowych i pozabud¿etowych oraz pozyskiwania dodatkowych wp³ywów bud¿etowych,
- zapewnienie w³a¶ciwej i terminowej realizacji zadañ,
- prowadzenie postêpowania administracyjnego w zakresie swoich w³a¶ciwo¶ci,
- wspó³dzia³anie w zakresie wykonywanych zadañ z innymi wydzia³ami, referatami, biurami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organami samorz±dowymi, organami administracji rz±dowej, samorz±du terytorialnego oraz innymi jednostkami i organizacjami spo³ecznymi dzia³aj±cymi na terenie Miasta,
- przygotowywanie wed³ug w³a¶ciwo¶ci projektów aktów stanowionych przez organy Miasta oraz okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdañ dla potrzeb Rady,
- opracowywanie propozycji do programów dzia³ania Urzêdu,
- przygotowywanie materia³ów do odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski Rady, Komisji Rady, interpelacje i wnioski radnych oraz wnioski organów osiedli,
- sporz±dzanie informacji o realizacji uchwa³ Rady (w zakresie swoich w³a¶ciwo¶ci),
- aktywny i koncepcyjny udzia³ w procesie wdra¿ania informatyki i jej rozwoju,
- wspó³dzia³anie z Wydzia³em Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego, Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych w realizacji zadañ z zakresu obrony cywilnej nale¿±cych do Prezydenta, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowi±zku obrony RP oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych w³a¶ciwych organów, oraz zwalczania klêsk ¿ywio³owych, awarii, zagro¿eñ toksycznymi ¶rodkami przemys³owymi oraz nadzwyczajnych zagro¿eñ w okresie pokoju,
- zbieranie i systematyzowanie danych dotycz±cych nieruchomo¶ci, rzeczy ruchomych oraz us³ug, które mog± byæ przedmiotem ¶wiadczeñ osobistych i rzeczowych oraz przekazywanie ich do Wydzia³u Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych,
- realizowanie zadañ w zakresie obronno¶ci pañstwa w czasie pokoju,
- przestrzeganie zasad ochrony przeciwpo¿arowej i wspó³dzia³anie w tym zakresie z Komendantem Miejskim Ochotniczych Stra¿y Po¿arnych,
- przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
- archiwizacja akt spraw ostatecznie za³atwionych i przekazywanie ich do archiwum zak³adowego,
- promowanie rozwi±zañ usprawniaj±cych organizacjê, metody i formy pracy Urzêdu,
- udzia³ w pracach na rzecz wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, Parlamentu Europejskiego, do organów stanowi±cych samorz±dów i organów jednostek pomocniczych Miasta oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- prowadzenie spraw zgodnie z ustaw± o zamówieniach publicznych.
- realizacja zadañ wynikaj±cych z zapisów w ustawach szczegó³owych i przepisach wykonawczych do tych ustaw,
- monitorowanie pozyskiwania ¶rodków unijnych,
- przekazywanie informacji do BIP,
§ 22.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Organizacji, Nadzoru i Informatyzacji Urzêdu nale¿y prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania Urzêdu, ca³okszta³tu spraw kadrowych pracowników Urzêdu i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powo³ywanych przez Prezydenta kierowników miejskich s³u¿b, inspekcji i stra¿y, szkoleñ pracowników Urzêdu, spraw socjalnych, organizacyjno - technicznego przygotowania na szczeblu Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej, do Sejmiku Województwa i organów osiedli oraz przewidzianych przepisami prawa referendów, tworzenie spójnego systemu informatycznego wspomagaj±cego zarz±dzanie Miastem, jego utrzymanie i rozwój, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie propozycji programu dzia³ania Urzêdu,
- sprawowanie bie¿±cego nadzoru nad realizacj± programu dzia³ania Urzêdu,
- prowadzenie ewidencji zarz±dzeñ i decyzji Prezydenta Miasta jako kierownika urzêdu,
- prowadzenie zbioru umów i porozumieñ zawartych przez Prezydenta z organami administracji rz±dowej i samorz±dowej oraz podstawowych dokumentów dotycz±cych udzia³u w zwi±zkach, organizacjach, fundacjach, spó³kach i innych instytucjach przewidzianych prawem,
- prowadzenie zbioru zarz±dzeñ Prezydenta,
- przygotowywanie i prowadzenie ewidencji upowa¿nieñ oraz pe³nomocnictw Prezydenta Miasta wraz z ich aktualizacj±,
- przygotowywanie sprawozdañ z bie¿±cej dzia³alno¶ci Prezydenta i przekazywanie ich pod obrady Rady,
- przekazywanie pod obrady Rady Miejskiej lub w³a¶ciwym Komisjom Rady Miejskiej projektów uchwa³ i innych materia³ów zgodnie z ramowym planem pracy Rady i Komisji,
- sprawowanie nadzoru nad realizacj± zarz±dzeñ Prezydenta z zakresu dzia³ania Wydzia³u,
- organizacyjne przygotowanie na szczeblu Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej i organów osiedli oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Urzêdu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powo³ywanych przez Prezydenta kierowników miejskich s³u¿b, inspekcji i stra¿y,
- organizowanie prac zwi±zanych z dokonywaniem ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych Urzêdu,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z dyscyplin± pracy,
- obs³uga komisji dyscyplinarnych,
- za³atwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Urzêdu, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz powo³ywanych przez Prezydenta kierowników miejskich s³u¿b, inspekcji i stra¿y,
- prowadzenie ca³okszta³tu spraw dotycz±cych pracowników mianowanych,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z nagradzaniem, karaniem i awansowaniem pracowników oraz przyznawaniem odznaczeñ pañstwowych i wyró¿nieñ,
- prowadzenie spraw szkoleñ, kszta³cenia, dokszta³cania i doskonalenia zawodowego pracowników Urzêdu,
- wspó³praca z Wydzia³em Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych w sprawach szkolenia obronnego (obrony cywilnej) kadry kierowniczej i pracowników Urzêdu Miejskiego,
- prowadzenie zak³adowej dzia³alno¶ci socjalnej oraz realizacja wniosków o po¿yczki na cele mieszkaniowe i zapomogi,
- nadzór nad wykorzystywaniem urlopów wypoczynkowych zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami,
- obs³uga sekretariatu Prezydenta, Wiceprezydentów i Sekretarza, w szczególno¶ci prowadzenie ca³o¶ci prac zwi±zanych z wykonywaniem przez Prezydenta funkcji reprezentacyjnych,
- prowadzenie wp³ywów specjalnych - telefonogramów, radiotelefonu, radiotelegrafów, telefaksów oraz ich bezzw³oczne przekazywanie adresatom,
- obs³uga telefaksu i telefonów do kierownictwa Urzêdu,
- wspó³dzia³anie z zak³adow± organizacj± zwi±zkow±, w zakresie spraw nale¿±cych do w³a¶ciwo¶ci wydzia³u,
- organizowanie przyjêæ interesantów,
- badanie mo¿liwo¶ci wykorzystania komputerowego przetwarzania danych dla potrzeb organów Miasta i Urzêdu,
- opracowywanie koncepcji systemu informatycznego i strategii jego wdra¿ania,
- dobór sprzêtu i oprogramowania zgodnego z przyjêtymi normami oraz prowadzenie spraw dotycz±cych wymogów legalizacji programów, struktur baz danych i homologacji,
- wdra¿anie systemu informatycznego w Urzêdzie we wspó³dzia³aniu z komórkami organizacyjnymi oraz nadzór nad jego prawid³owym wykorzystaniem,
- organizowanie wspó³dzia³ania w zakresie pozyskiwania i udostêpniania danych,
- administrowanie systemem - m.in. organizowanie pracy sieci, pielêgnacja systemu informatycznego,
- modernizowanie i rozwijanie systemu informatycznego, programowanie zwi±zanych z tym inwestycji oraz inspirowanie rozwoju zastosowañ informatyki,
- regulowanie zasad dostêpu do systemu informatycznego oraz ochrona informacji w nim przechowywanych,
- organizowanie szkoleñ kadry Urzêdu w zakresie wykorzystywania technik informatycznych,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z wyborem firm na dostarczenie sprzêtu i oprogramowania oraz jego serwisowaniem,
- prowadzenie spraw wynikaj±cych z ustawy o ochronie danych osobowych,
- przekazywanie informacji do BIP w zakresie funkcjonowania Wydzia³u,
- obs³uga punktu informacyjnego Urzêdu,
- obs³uga informatyczna i redagowanie strony Biuletynu Informacji Publicznej Urzêdu Miejskiego,
- sprawy zwi±zane z tworzeniem oprogramowania w Urzêdzie.
§ 23.
Do Referatu Obs³ugi Urzêdu nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z funkcjonowaniem Urzêdu, zarz±dzaniem budynkami i lokalami biurowymi urzêdu, a w szczególno¶ci:
- zarz±dzanie budynkami administracyjnymi i gospodarowanie lokalami biurowymi Urzêdu,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z zaopatrzeniem i gospodark± ¶rodkami rzeczowymi zgodnie z ustaw± o zamówieniach publicznych,
- prenumerata aktów prawnych i czasopism,
- wspó³udzia³ w organizowaniu wyjazdów delegacji w³adz miasta za granicê oraz pobytu zaproszonych przez w³adze miasta go¶ci zagranicznych i krajowych,
- prowadzenie spraw zabezpieczenia i ochrony mienia Urzêdu oraz zabezpieczenia przeciwpo¿arowego,
- zabezpieczenie w ¶rodki czysto¶ci, druki, formularze, pieczêcie,
- prowadzenie spraw przyznawania rycza³tów samochodowych,
- prowadzenie archiwum zak³adowego, rozdzielnictwo prasy,
- ewidencja i ekspedycja przesy³ek pocztowych oraz podawanie do wiadomo¶ci publicznej aktów prawa miejscowego, uchwa³ Rady i og³oszeñ,
- prowadzenie spraw kancelarii, ksiêgozbioru, tablic informacyjnych Urzêdu,
- prowadzenie spraw z zakresu konserwacji budynków administracyjnych, pomieszczeñ biurowych oraz innych pomieszczeñ,
- znakowanie oraz odpowiedzialno¶æ materialna za inwentarz biurowy Urzêdu,
- prowadzenie magazynów materia³ów i sprzêtu biurowego,
- utrzymanie porz±dku i czysto¶ci posesji, pomieszczeñ biurowych, sanitarnych i innych,
- obs³uga poligraficzna Urzêdu,
- prowadzenie ³±czno¶ci telekomunikacyjnej,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z konserwacj± i naprawami bie¿±cymi urz±dzeñ energetycznych, co, wodno-kanalizacyjnych, centrali telefonicznej, sprzêtu poligraficznego, maszyn licz±cych i pisz±cych oraz sprzêtu przeciwpo¿arowego,
- obs³uga transportowa Urzêdu oraz rozliczenia kosztów eksploatacji pojazdów samochodowych,
- za³atwianie spraw objêtych zamówieniami publicznymi zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami w tym zakresie,
- gospodarowanie odzie¿± ochronn± i robocz±,
- flagowanie budynków administracyjnych zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami,
- przygotowanie sal konferencyjnych do obrad i posiedzeñ organów Miasta,
- otwieranie i zamykanie drzwi wej¶ciowych do budynku,
- wydawanie napojów w okresie letnim,
- udzielanie pomocy w obs³udze sekretariatu i kancelarii w zwi±zku z odbywanymi zebraniami, naradami, sesjami i komisjami,
- prowadzenie dzia³añ technicznych zapewniaj±cych warunki sprawnego przeprowadzenia na obszarze Miasta wyborów Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do Rady Miejskiej, Sejmiku Województwa i jednostek pomocniczych Miasta oraz przewidzianych przepisami prawa referendów,
- /skre¶lony/,
- prowadzenie spraw z zakresu przyjmowania korespondencji oraz prowadzenie dziennika korespondencji wp³ywaj±cej do urzêdu, terminowy jej rozdzia³ i przekazywanie wed³ug w³a¶ciwo¶ci, i dekretacji.
§ 24.
Do w³a¶ciwo¶ci Biura Administrowania Nieruchomo¶ciami Skarbu Pañstwa nale¿y prowadzenie bie¿±cej obs³ugi administracyjnej nieruchomo¶ci, a w szczególno¶ci:
- dokonywanie podstawowych napraw i konserwacji urz±dzeñ i instalacji znajduj±cych siê w administrowanych budynkach,
- zapewnienie nale¿ytego zabezpieczenia budynków i mienia znajduj±cego siê w poszczególnych pomieszczeniach oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem organizacji ruchu na ulicach i placach, a tak¿e na parkingu przyleg³ym do administrowanych obiektów,
- sprz±tanie pomieszczeñ biurowych, czê¶ci wspólnych, sanitariatów, chodników, przej¶æ, dojazdów,
- wystawianie faktur najemcom i u¿ytkownikom administrowanego obiektu za dostawê mediów do budynku,
- sprawowanie nadzoru nad dokonywaniem obowi±zkowych przegl±dów technicznych instalacji w budynkach oraz urz±dzeñ i infrastruktury technicznej,
- nale¿yte oznakowanie budynków oraz zapewnienie interesantom rzetelnej informacji
- o instytucjach znajduj±cych siê w obiekcie,
- dokonywanie bie¿±cych zakupów materia³ów do konserwacji, ¶rodków czysto¶ci, narzêdzi oraz ubrañ roboczych dla pracowników obs³ugi,
- dekorowanie obiektów flagami,
- prowadzenie obs³ugi noclegowej w pokojach go¶cinnych znajduj±cych siê w administrowanych obiektach,
- prowadzenie dokumentacji technicznej obiektu,
- przygotowywanie projektów umów na najem i administrowanie pomieszczeniami,
- przygotowywanie przetargów w zakresie spraw dotycz±cych obiektów,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z ubezpieczeniem obiektów oraz znajduj±cego siê w nich mienia,
- przygotowywanie zarz±dzeñ Prezydenta w sprawie czynszu najmu pomieszczeñ,
- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczo¶ci z zakresu przychodów i wydatków.
§ 25.
Do w³a¶ciwo¶ci Kancelarii Rady Miejskiej nale¿± obs³uga sesji Rady i posiedzeñ komisji Rady oraz udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatów, a w szczególno¶ci:
- organizacja i obs³uga sesji Rady Miejskiej,
- organizacja i obs³uga posiedzeñ komisji,
- organizacja i obs³uga dy¿urów radnych,
- przygotowanie i dostarczanie radnym materia³ów niezbêdnych dla w³a¶ciwego wykonywania mandatu,
- prowadzenie ewidencji uchwa³ Rady Miejskiej, przekazywanie ich w ramach nadzoru wojewodzie oraz w³a¶ciwym komórkom organizacyjnym do realizacji,
- przygotowywanie uchwa³ podawanych do publicznej wiadomo¶ci przez rozplakatowanie,
- sprawowanie bie¿±cego nadzoru nad wykonywaniem uchwa³ Rady,
- opracowywanie propozycji tematów do pó³rocznych wykazów spraw przekazywanych pod obrady Rady,
- prowadzenie ewidencji i przekazywanie wniosków komisji Rady i organów osiedli oraz interpelacji i wniosków radnych, wniosków Rady w³a¶ciwym wydzia³om, biurom i referatom do realizacji, sprawowanie bie¿±cego nadzoru nad ich terminowym i prawid³owym za³atwianiem,
- pomoc radnym w wykonywaniu mandatu,
- przekazywanie informacji do BIP w zakresie funkcjonowania Rady Miejskiej.
§ 26.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Finansów, Bud¿etu, Podatków i Op³at nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z gospodark± bud¿etow± i finansow± Miasta oraz nadzór nad dyscyplin± finansow±, prowadzenie spraw z zakresu wymiaru i poboru podatków lokalnych i op³at, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie projektu bud¿etu Miasta z uwzglêdnieniem zasad prawa bud¿etowego i wskazówek Rady w zakresie procedury uchwalania oraz rodzajów i szczegó³owo¶ci materia³ów informacyjnych towarzysz±cych projektowi,
- przekazanie projektu bud¿etu Miasta wraz z informacj± o stanie mienia komunalnego i obja¶nieniami do Rady i Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- nadzór nad opracowywaniem przez jednostki i zak³ady bud¿etowe rocznych planów finansowych oraz ich realizacj±,
- opracowywanie projektów rocznych planów finansowych Powiatowego i Gminnego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej, Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno-Kartograficznym,
- obs³uga Zak³adowego Funduszu ¦wiadczeñ Socjalnych oraz prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów tego funduszu,
- opracowywanie projektów planów dla zadañ z zakresu zadañ administracji rz±dowej zleconych Miastu oraz projektów zmian planu,
- opiniowanie wniosków wydzia³ów, referatów i biur w sprawie zmian w bud¿ecie,
- kontrola realizacji zadañ ujêtych w bud¿ecie Miasta,
- opracowywanie projektów uchwa³ w sprawie zmian w bud¿ecie Miasta,
- przedk³adanie okresowych ocen realizacji dochodów i wydatków bud¿etowych, gospodarki pozabud¿etowej, ze szczególnym uwzglêdnieniem zadañ finansowanych z dotacji celowych na realizacjê zadañ zleconych,
- prowadzenie rachunkowo¶ci bud¿etowej i pozabud¿etowej Urzêdu jako jednostki bud¿etowej,
- prowadzenie ksiêgowo¶ci bud¿etu Miasta,
- przygotowywanie materia³ów zwi±zanych z przyjêciem informacji kwartalnych i pó³rocznych o przebiegu wykonania bud¿etu Miasta oraz sprawozdañ rocznych z wykonania bud¿etu miasta za miniony rok bud¿etowy,
- przekazywanie i rozliczanie jednostek gospodarki pozabud¿etowej z otrzymanych dotacji,
- obs³uga finansowo-ksiêgowa samorz±dów mieszkañców Miasta, kompletowanie dokumentów oraz prowadzenie ewidencji ksiêgowej,
- wspó³dzia³anie z bankami oraz innymi jednostkami w zakresie ustalonym odrêbnymi przepisami,
- prowadzenie ksiêgowo¶ci wyp³at dodatków do czynszów mieszkaniowych,
- prowadzenie obs³ugi kas Urzêdu,
- ewidencja, przekazywanie i kontrola wykorzystania ¶rodków i dotacji przez jednostki samorz±dowe,
- wynagrodzenia pracowników Urzêdu Miejskiego,
- dokonywanie zg³oszeñ, zmian i korekt do ubezpieczeñ spo³ecznych i ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych osób zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami,
- prowadzenie naliczeñ z tytu³u ubezpieczeñ spo³ecznych, podatku dochodowego i innych naliczeñ z list p³ac,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie podatku VAT z Urzêdem Skarbowym,
- obs³uga finansowo-ksiêgowa zadañ inwestycyjnych i funduszy,
- przyjmowanie i zwroty wp³acanego wadium,
- ewidencja i windykacja mandatów karnych kredytowych,
- weryfikacja dokumentów ksiêgowych przedk³adanych do zap³aty,
- sporz±dzanie sprawozdawczo¶ci jednostkowej i bilansu rocznego,
- analiza sprawozdawczo¶ci jednostkowej miesiêcznej, kwartalnej, pó³rocznej i rocznej w zakresie dochodów i wydatków bud¿etowych z jednostek samorz±dowych oraz urzêdów skarbowych,
- przyjmowanie pó³rocznych i rocznych sprawozdañ pozabud¿etowych,
- sporz±dzanie sprawozdawczo¶ci zbiorczej z bud¿etu Miasta,
- odbiór i weryfikacja bilansów jednostkowych z jednostek i zak³adów bud¿etowych oraz sporz±dzanie bilansów zbiorczych,
- sporz±dzanie zestawieñ i analiz z wykonania bud¿etu Miasta, zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami w zakresie dochodów i wydatków bud¿etowych oraz gospodarki pozabud¿etowej,
- sporz±dzanie wniosków kredytowych o po¿yczkê lub dotacjê i sk³adanie ich do banku fundacji inwestycyjnych, udzia³ w negocjacjach warunków umownych, rozliczanie zaci±gniêtych kredytów,
- opracowywanie limitów wydatków bud¿etowych na wieloletnie programy inwestycyjne,
- nadzór nad zachowaniem równowagi bud¿etowej w celu zapewnienia p³ynno¶ci finansowej,
- wymiar, pobór i ewidencja nale¿no¶ci z tytu³u podatku od nieruchomo¶ci od osób fizycznych i prawnych,
- wymiar, pobór i ewidencja nale¿no¶ci z tytu³u podatku rolnego, le¶nego od osób fizycznych i prawnych,
- pobór, ewidencja i egzekucja podatku od ¶rodków transportowych od osób fizycznych i prawnych,
- pobór, ewidencja i egzekucja podatku od posiadania psów,
- rozliczanie z op³aty targowej i parkingowej oraz op³at administracyjnych,
- pobór i ewidencja wp³at z tytu³u sprzeda¿y mienia komunalnego,
- comiesiêczny pobór i ewidencja nale¿no¶ci z tytu³u czynszu dzier¿awnego (w tym podatek VAT),
- pobór i ewidencja nale¿no¶ci z tytu³u op³at za u¿ytkowanie wieczyste, op³at adiacenckich,
- pobór op³at z tytu³u wydanych tablic rejestracyjnych,
- pobór op³at z tytu³u wydawania zezwoleñ na sprzeda¿ i podawanie napojów alkoholowych,
- pobór op³at z tytu³u zezwoleñ na wykonywanie krajowego zarobkowego przewozu osób taksówkami osobowymi,
- pobór gotówki w kasie za po¶rednictwem banków i innych upowa¿nionych instytucji,
- prowadzenie ksiêgowo¶ci op³at za korzystanie z cmentarza miejskiego przekazywanych raz w miesi±cu przez administratora cmentarza,
- pobór i ewidencja wp³at z tytu³u op³aty skarbowej oraz prowadzenie postêpowañ podatkowych z tym zwi±zanych oraz rozliczeñ p³atników (notariuszy i przewo¼ników) z dokonywanych wp³at op³at skarbowych,
- opracowywanie projektów zarz±dzeñ Prezydenta w sprawie odroczenia terminu p³atno¶ci i roz³o¿enia na raty op³at za u¿ytkowanie wieczyste, dzier¿awê oraz op³at adiacenckich,
- gromadzenie materia³ów na potrzeby egzekucji administracyjnej i s±dowej,
- windykacja nale¿no¶ci - wystawianie tytu³ów wykonawczych,
- planowanie dochodów bud¿etowych z podatków i op³at lokalnych,
- prowadzenie rozliczeñ z urzêdami skarbowymi z tytu³u nale¿nych podatków,
- zbieranie i analizowanie oraz wykorzystywanie materia³ów informacyjnych (wykazu osób prowadz±cych dzia³alno¶æ handlow±, wytwórcz± lub us³ugow±, wykazu nieruchomo¶ci itp.) dla celów ustalenia zobowi±zania podatkowego,
- zak³adanie i prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów, za³atwianie podañ i odwo³añ w sprawach ulg, odroczeñ, umorzeñ oraz zaniechania poboru podatków i op³at lokalnych,
- przygotowywanie projektów decyzji i postanowieñ Prezydenta Miasta w sprawach zastosowania ulg, odroczeñ i umorzeñ oraz zaniechania poboru w odniesieniu do podatków i op³at stanowi±cych dochody gminy, a pobieranych przez urz±d skarbowy,
- przygotowywanie projektów uchwa³ Rady w sprawie ustalenia wysoko¶ci stawek, ulg i zwolnieñ i sposobu poboru podatków lokalnych w roku podatkowym,
- prowadzenie spraw w zakresie egzekucji oraz wstrzymania czynno¶ci egzekucyjnych dotycz±cych podatników i op³at lokalnych,
- prowadzenie kontroli w terenie dotycz±cych podatków i op³at lokalnych,
- ewidencja mienia komunalnego.
§ 27.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Promocji i Rozwoju Miasta nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z kreowaniem, programowaniem i promocj± rozwoju gospodarczego Miasta, realizacj± zadañ w³a¶cicielskich w spó³kach prawa handlowego, a w szczególno¶ci:
- inicjowanie i prowadzenie dzia³añ zwi±zanych z promocj± miasta we wspó³pracy z komórkami Urzêdu Miasta i instytucjami zewnêtrznymi,
- przygotowywanie publikacji i wydawnictw promocyjno - informacyjnych o mie¶cie,
- prowadzenie prac zwi±zanych z prezentowaniem i promowaniem miasta na targach, wystawach, misjach gospodarczych i innych imprezach promocyjnych oraz wspó³dzia³anie w tym zakresie z organizacjami pozarz±dowymi i przedsiêbiorcami,
- wspó³praca z placówkami dyplomatycznymi w kraju i zagranic± w zakresie promocji miasta, pozyskiwania nowych partnerów i inwestorów,
- planowanie rozwoju kontaktów zagranicznych Urzêdu oraz koordynacja dzia³añ miejskich jednostek organizacyjnych w tym zakresie,
- realizacja partnerskich kontaktów zagranicznych w ramach dotychczasowych umów i prowadzenie spraw w zakresie rozwijania wspó³pracy zagranicznej,
- obs³uga wyjazdów zagranicznych delegacji miasta oraz wizyt go¶ci zagranicznych,
- inicjowanie i podejmowanie dzia³añ zmierzaj±cych do pozyskania inwestorów krajowych i zagranicznych oraz zdobywania nowych rynków zbytu i nowych partnerów do wspó³pracy,
- wspó³praca ze Zwi±zkiem Miast Polskich w zakresie zadañ Wydzia³u,
- wspó³praca z organami administracji rz±dowej i samorz±dowej w zakresie polityki zagranicznej oraz promocji miasta,
- inicjowanie dzia³añ sprzyjaj±cych rozwojowi ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw,
- prowadzenie lobbingu dla przedsiêwziêæ maj±cych s³u¿yæ lokalnemu rozwojowi spo³eczno-gospodarczemu,
- monitoring realizacji Strategii Rozwoju Miasta przy wspó³udziale komórek Urzêdu i jednostek organizacyjnych Miasta,
- koordynacja prac zwi±zanych z opracowaniem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego,
- wspó³praca w opracowywaniu aktualizacji programów i analiz dotycz±cych w szczególno¶ci Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego oraz dokumentów operacyjnych zwi±zanych z programowaniem rozwoju regionalnego,
- realizacja prac w zakresie tworzenia Strategii Rozwoju Miasta oraz koordynacja wykonania programów i harmonogramów problemowych w tym zakresie,
- analiza tendencji rozwojowych na rynku lokalnym i regionalnym oraz monitorowanie procesów gospodarczych,
- wspó³dzia³anie z samorz±dem gospodarczym, organizacjami pozarz±dowymi organizacjami pracodawców, bankami oraz innymi organizacjami przedsiêbiorców w zakresie promocji i rozwoju przedsiêbiorczo¶ci,
- pozyskiwanie i rozpowszechnianie informacji na temat istniej±cych i powstaj±cych programów Unii Europejskiej, wspieraj±cych dzia³ania nale¿±ce do organów gminy,
- tworzenie banku danych i dokumentacji w zakresie instytucji i organizacji europejskich o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania miasta,
- inicjowanie, planowanie, koordynowanie i monitorowanie przedsiêwziêæ i projektów zwi±zanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem ¶rodków pomocowych Unii Europejskiej,
- wspó³praca z instytucjami zarz±dzaj±cymi i po¶rednicz±cymi w zakresie przygotowania projektów dofinansowywanych z funduszy Unii Europejskiej oraz obs³uga Internetowego Systemu Ewidencji Kart Projektów,
- wspó³praca z Rzecznikiem Prasowym w zakresie prowadzenia strony internetowej Urzêdu Miejskiego,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z promocj± zatrudnienia,
- prowadzenie spraw nale¿±cych do funkcji w³a¶cicielskich w stosunku do spó³ek prawa handlowego,
- nadzór ekonomiczno - finansowy w stosunku do Miejskiego Zak³adu Komunikacji,
- prowadzenie postêpowania administracyjnego w zakresie ewidencji dzia³alno¶ci gospodarczej,
- przygotowywanie projektów dokumentów i decyzji administracyjnych w sprawach dotycz±cych sprzeda¿y i podawania napojów alkoholowych,
- kontrola zgodno¶ci prowadzonej dzia³alno¶ci handlowej i gastronomicznej z warunkami zezwolenia na sprzeda¿ lub podawania napojów alkoholowych,
- promowanie przedsiêbiorczo¶ci w tym prowadzenie dzia³alno¶ci informacyjno - o¶wiatowej,
- udzielanie porad dla osób podejmuj±cych dzia³alno¶æ gospodarcz±,
- wykonywanie czynno¶ci sprawdzaj±co - kontrolnych wynikaj±cych z ustawy ?prawo dzia³alno¶ci gospodarczej?,
- prowadzenie Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej,
- dzia³ania w zakresie przygotowania projektów do dofinansowania z Funduszu Spójno¶ci,
- sporz±dzanie projektów uchwa³ Rady Miejskiej oraz informacji z ich realizacji, w zakresie w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u,
- wspó³dzia³anie z innymi samorz±dami gminnymi i powiatowymi oraz lokalnymi przedsiêbiorcami w zakresie dzia³ania wydzia³u.
§ 28.
Do w³a¶ciwo¶ci Referatu Komunikacji nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z ewidencj± pojazdów oraz uprawnieniami do kierowania pojazdami, a w szczególno¶ci:
- rejestracja pojazdów,
- czasowa rejestracja pojazdów,
- wpisywanie zastrze¿eñ do dowodów rejestracyjnych,
- wydawanie karty pojazdu,
- dokonywanie wpisu w kartach pojazdu,
- kierowanie pojazdów na badanie techniczne,
- wpisanie do dowodu rejestracyjnego terminu badania technicznego pojazdu,
- sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie zezwoleñ do prowadzenia stacji diagnostycznych,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie uprawnieñ diagno¶cie,
- przeprowadzanie egzaminów w zakresie wykonywania transportu osobowego taksówk±,
- kontrola przedsiêbiorców w zakresie wykonywania transportu drogowego,
- wydawanie kart parkingowych,
- wydawanie miêdzynarodowego prawa jazdy,
- wydawanie praw jazdy,
- odtwarzanie akt ewidencyjnych kierowców,
- przyjmowanie zawiadomieñ o zmianie danych o uprawnieniach,
- wydawanie i cofanie zezwoleñ na prowadzenie szkolenia kierowców,
- wydawanie upowa¿nienia do przeprowadzania kursów kwalifikacyjnych dla instruktorów,
- dokonywanie wpisu i skre¶leñ instruktorów w ewidencji,
- kontrolowanie dokumentacji i dzia³alno¶ci o¶rodka szkolenia,
- kierowanie instruktorów na egzamin,
- udzielanie upowa¿nieñ przedsiêbiorstwu komunikacji publicznej do organizowania egzaminu pañstwowego,
- wyznaczanie miejsca egzaminu na prawo jazdy kategorii T,
- powo³ywanie komisji weryfikacyjnej w zakresie sprawdzania kwalifikacji na prawo jazdy kategorii T,
- kierowanie na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji do kierowania pojazdami,
- kierowanie kierowców na badania lekarskie,
- przyjmowanie prawa jazdy do depozytu,
- przyjmowanie postanowieñ o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
- cofanie i przywracanie prawa jazdy,
- kierowanie kierowców na egzaminy kontrolne,
- wydawanie dowodów rejestracyjnych po zatrzymaniu ich przez policjê,
- wycofywanie pojazdów z ruchu,
- dokonywanie zmian w³a¶cicieli pojazdów oraz potwierdzanie danych pojazdów skre¶lonych z ewidencji,
- sporz±dzanie obowi±zuj±cej sprawozdawczo¶ci oraz informacji o ewidencji pojazdów,
- prowadzenie ewidencji aktów prawnych w zakresie spraw prowadzonych przez referat,
- wydawanie decyzji na nadanie i nabicie numerów identyfikacyjnych pojazdów samochodowych i przyczep oraz na wykonywanie tabliczki znamionowej zastêpczej,
- wydawanie tablic tymczasowych,
- dokonywanie zmian w dowodach rejestracyjnych,
- wspó³dzia³anie z organami policji w zakresie utrzymania bezpieczeñstwa w ruchu drogowym i komunikacji publicznej,
- wspó³praca z organami policji, prokuratury i towarzystwami ubezpieczeniowymi w zakresie danych o w³a¶cicielach pojazdów,
- wydawanie i cofanie licencji na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób i rzeczy,
- wydawanie za¶wiadczeñ na przewozy drogowe na potrzeby w³asne.
§ 29.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Inwestycji i Dróg nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z przygotowaniem i realizacj± inwestycji w³asnych Miasta, remontów kapitalnych, oraz spraw zwi±zanych z budow±, remontem i utrzymaniem dróg znajduj±cych siê w granicach administracyjnych Miasta, a w szczególno¶ci:
- udzia³ w opracowywaniu projektów planu rozwoju sieci drogowej,
- opracowywanie projektów planów finansowania utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
- utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów in¿ynierskich, urz±dzeñ zabezpieczaj±cych ruch i innych urz±dzeñ zwi±zanych z drog±,
- realizacja zadañ w zakresie in¿ynierii ruchu,
- przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych,
- koordynacja robót prowadzonych przez ró¿ne podmioty w pasie drogowym w zakresie remontu i budowy infrastruktury technicznej,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z wydawaniem zezwoleñ na zajêcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy pojazdów ponadnormatywnych oraz naliczanie op³at i kar pieniê¿nych,
- prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
- prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
- zabezpieczenie wykonania robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczaj±cych,
- przeciwdzia³anie niszczeniu dróg przez u¿ytkowników,
- wprowadzanie ograniczeñ w ruchu zamykanie dróg i obiektów mostowych, wyznaczanie objazdów,
- dokonywanie okresowych pomiarów natê¿enia ruchu drogowego,
- oznakowywanie ulic i placów tablicami z ich nazwami,
- remonty kapitalne dróg,
- przeciwdzia³anie niekorzystnym przeobra¿eniom ¶rodowiska mog±cym powstaæ w nastêpstwie budowy lub utrzymania dróg,
- przygotowywanie propozycji do bud¿etu miasta w zakresie planowanych inwestycji i remontów kapitalnych od strony rzeczowo - finansowej,
- przygotowywanie materia³ów projektowych i geodezyjnych niezbêdnych do nabycia gruntu pod budowê inwestycji miejskich i przekazywanie kompletu dokumentów umo¿liwiaj±cych nabycie gruntów Referatowi Gospodarki Nieruchomo¶ciami,
- organizowanie przetargów publicznych na projektowanie i wykonawstwo inwestycji i kapitalnych remontów oraz kosztorysowanie, we wspó³pracy z Biurem Prawnym,
- przygotowywanie i realizacja inwestycji kubaturowych i remontów kapitalnych i budowy dróg,
- przygotowywanie i realizacja inwestycji z zakresu uzbrojenia terenów budownictwa mieszkaniowego,
- prowadzenie nadzoru inwestycyjnego lub organizowanie zastêpstwa inwestycyjnego i opracowywanie projektów umów w tym zakresie,
- kontrola bie¿±ca oraz koordynacja przebiegu przygotowania i realizacji inwestycji pod k±tem zgodno¶ci z zakresem rzeczowo - finansowym zawartych umów,
- weryfikacja kosztów oraz uruchamianie ich p³atno¶ci,
- organizowanie i prowadzenie remontów kapitalnych budynków administracyjnych i pomieszczeñ biurowych Urzêdu Miejskiego,
- opracowywanie sprawozdañ i informacji z realizacji inwestycji i kapitalnych remontów,
- rozliczanie finansowo-rzeczowe zakoñczonych inwestycji i przekazywanie ich na stan mienia komunalnego,
- przygotowywanie i przekazanie kompletu dokumentów dotycz±cych zakoñczonych inwestycji liniowych do Referatu Gospodarki Nieruchomo¶ciami w celu naliczenia op³at adiacenckich,
- przygotowywanie wniosków do Referatu Gospodarki Nieruchomo¶ciami w sprawie wyw³aszczenia nieruchomo¶ci pod inwestycje miejskie,
- realizacja i rozliczanie wspólnych inwestycji wykonywanych przez Miasto przy wspó³udziale finansowym spo³ecznych komitetów, spó³dzielni mieszkaniowych i innych podmiotów,
- przygotowywanie wyst±pieñ w sprawie pozyskiwania ¶rodków finansowych na realizacjê inwestycji miejskich - opracowywanie czê¶ci techniczno-finansowej.
§ 30.
Do w³a¶ciwo¶ci Referatu Budownictwa nale¿y prowadzenie spraw wynikaj±cych z ustawy prawo budowlane, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o w³asno¶ci lokali oraz innych ustaw, a w szczególno¶ci :
- inny wnioskodawca uzyska³ pozwolenie na budowê,
- dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia s± inne ni¿ w wydanej decyzji,
- wniosków w sprawie pozwoleñ na budowê,
- wydanych decyzji o pozwoleniu na budowê,
- zg³oszeñ na roboty budowlane,
- decyzji o pozwoleniu na rozbiórkê,
- wniosków w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- decyzji o warunkach zabudowy,
- decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- imiennego rejestru wydanych pozwoleñ na budowê,
§ 31.
Do w³a¶ciwo¶ci Miejskiej Pracowni Urbanistycznej nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z kszta³towaniem polityki przestrzennej i architektury Miasta wynikaj±cych z ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie studium uwarunkowañ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta z uwzglêdnieniem celów i kierunków polityki przestrzennej pañstwa,
- sporz±dzanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian,
- udostêpnianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do publicznego wgl±du,
- prowadzenie aktualizowanego rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- przekazywanie wojewodzie kopii uchwalonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie analizy wniosków w sprawie sporz±dzenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- dokonywanie ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Miasta oraz przedstawianie ich Radzie,
- przygotowywanie opinii urbanistycznych odno¶nie przeznaczenia terenów w planie zagospodarowania przestrzennego,
- opiniowanie koncepcji urbanistycznych i projektów podzia³u nieruchomo¶ci,
- nadzór nad dzia³alno¶ci± reklamow± w mie¶cie,
- przygotowanie postanowieñ opiniuj±cych projekty podzia³u nieruchomo¶ci,
- wydawanie wypisów i wyrysów planu zagospodarowania przestrzennego,
- wspó³praca z Miejsk± Komisj± Urbanistyczno - Architektoniczn±.
§ 32.
Do w³a¶ciwo¶ci Referatu Gospodarki Nieruchomo¶ciami nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z komunalizacj± i gospodarowaniem mieniem Miasta i Skarbu Pañstwa, gospodarowanie gruntami rolnymi i nierolnymi, rolnictwem a w szczególno¶ci:
- prowadzenie kontroli okre¶lonego w umowie sposobu i terminu zagospodarowania gruntu oddanego w u¿ytkowanie wieczyste,
- ustalanie op³at za niezagospodarowanie lub niezabudowanie gruntów w wyznaczonym terminie,
- sporz±dzanie projektów decyzji Prezydenta o rozwi±zaniu umów wieczystego u¿ytkowania i odebraniu gruntów,
- wspó³dzia³anie z bieg³ymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania warto¶ci gruntów, budynków i mieszkañ przeznaczonych do sprzeda¿y lub oddania w u¿ytkowanie wieczyste,
- zamiana gruntów stanowi±cych w³asno¶æ Miasta na grunty stanowi±ce w³asno¶æ lub bêd±ce w u¿ytkowaniu wieczystym osób fizycznych lub prawnych,
- negocjowanie wysoko¶ci odszkodowañ za grunty przeznaczone pod drogi powstaj±ce w wyniku podzia³u dzia³ek oraz warunków nabycia nieruchomo¶ci,
- nieodp³atne przejmowanie gruntów od Skarbu Pañstwa i nieodp³atne oddawanie gruntów Skarbowi Pañstwa,
- aktualizacja cen gruntów,
- ustalanie op³at z tytu³u u¿ytkowania wieczystego, u¿ytkowania, dzier¿awy i najmu,
- ustalanie op³at adiacenckich,
- dysponowanie mieniem gminy na rzecz cudzoziemców,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- nabywanie nieruchomo¶ci w drodze rokowañ,
- uw³aszczanie osób prawnych,
- nabywanie gruntów na cele publiczne Miasta,
- regulacja stanu prawnego nieruchomo¶ci,
- komunalizacja mienia,
- ewidencjonowanie mienia Miasta,
- zlecanie i odbiór robót z zakresu prac geodezyjno-szacunkowych dotycz±cych gruntów stanowi±cych w³asno¶æ Miasta,
- dokonywanie aktualizacji op³aty rocznej z tytu³u u¿ytkowania wieczystego nieruchomo¶ci gruntowej,
- rozpatrywanie wniosków o przekszta³cenie prawa u¿ytkowania wieczystego nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa w prawo w³asno¶ci,
- sprzeda¿, oddawanie w: u¿ytkowanie wieczyste, u¿ytkowanie, zarz±d, dzier¿awê, najem i u¿yczenie nieruchomo¶ci stanowi±cych w³asno¶æ Miasta osobom fizycznym i prawnym,
- publikacja wykazów nieruchomo¶ci przeznaczonych do sprzeda¿y lub do oddania w u¿ytkowanie wieczyste, u¿ytkowanie, zarz±d, dzier¿awê, najem i u¿yczenie,
- og³aszanie i organizowanie przetargów na zbycie nieruchomo¶ci w formy przewidziane przepisami ustawy o gospodarce gruntami i wyw³aszczaniu nieruchomo¶ci (z wyj±tkiem zarz±du) oraz obs³uga tych transakcji,
- zawieranie umów notarialnych w przypadku sprzeda¿y lub oddania w u¿ytkowanie wieczyste nieruchomo¶ci,
- sprzeda¿ mieszkañ w budynkach komunalnych z u³amkow± czê¶ci± gruntu niezbêdnego do racjonalnego korzystania z budynku,
- przyjmowanie zak³adowych budynków na stan Miasta,
- wnioskowanie o wpisy do ksi±g wieczystych oraz wykre¶lanie z ksi±g wieczystych d³ugów i ciê¿arów,
- oddawanie w zarz±d nieruchomo¶ci komunalnym jednostkom organizacyjnym nie posiadaj±cym osobowo¶ci prawnej oraz orzekanie o wyga¶niêciu zarz±du,
- ustalanie i zmiana op³at z tytu³u zarz±du,
- gospodarowanie zasobem Skarbu Pañstwa,
- reprezentowanie Skarbu Pañstwa w sprawach gospodarowania nieruchomo¶ciami,
- wydawanie decyzji o ustaleniu op³at z tytu³u u¿ytkowania nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa,
- ustalanie bonifikaty od op³at,
- przekazywanie nieruchomo¶ci na cele szczególne,
- wyw³aszczanie nieruchomo¶ci, ustalanie odszkodowañ z tytu³u wyw³aszczeñ i zajêcie nieruchomo¶ci,
- ustalanie odszkodowañ z tyt. przejêcia gruntów na w³asno¶æ gminy z mocy prawa,
- zatwierdzanie projektów podzia³u nieruchomo¶ci,
- prowadzenie operatu zwi±zanego z nazewnictwem ulic i placów oraz numeracj± porz±dkow± nieruchomo¶ci,
- ustalanie na rzecz Miasta jednorazowych op³at od w³a¶cicieli zbywanych nieruchomo¶ci tytu³em wzrostu ich warto¶ci w zwi±zku z uchwaleniem lub zmian± miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- prowadzenie spraw roszczeñ i odszkodowañ na rzecz w³a¶cicieli nieruchomo¶ci z tytu³u obni¿enia ich warto¶ci w zwi±zku z uchwaleniem lub zmian± miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- prowadzenie ca³o¶ci spraw zwi±zanych ze zmian± granic Miasta,
- prowadzenie ca³o¶ci spraw zwi±zanych z gospodarowaniem gruntami rolnymi i le¶nymi zgodnie z obowi±zuj±cymi w tym zakresie przepisami,
- sporz±dzanie i aktualizowanie graficznego planu zagro¿enia powodziowego miasta oraz wspó³praca z Wydzia³em Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego, Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych przy aktualizacji planu obrony cywilnej miasta,
- rekultywacja i zagospodarowanie gruntów,
- ustalanie, które nieruchomo¶ci stanowi± wspólnotê gruntow± b±d¼ mienie gminne,
- wydawanie decyzji zezwalaj±cych na wej¶cie na grunt w celu przeprowadzenia inwestycji, ograniczenia korzystania z gruntu i ustalanie odszkodowañ z tego tytu³u,
- zwrot wyw³aszczonych nieruchomo¶ci i rozliczeñ z tym zwi±zanych,
- wspó³praca z Agencj± Rynku Rolnego w zakresie zagospodarowania nadwy¿ek produktów rolnych i Agencj± Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dot. kredytowania zadañ w rolnictwie,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udzia³u we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielko¶ci przys³uguj±cego im udzia³u we wspólnocie,
- wy³±czanie z produkcji u¿ytków rolnych przeznaczonych na cele nierolnicze,
- zapobieganie degradacji gruntów,
- gospodarowanie nieruchomo¶ciami rolnymi Skarbu Pañstwa,
- wspó³praca z Izb± Rolnicz± i s³u¿bami lekarsko - weterynaryjnymi,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z funkcjonowaniem Powiatowego Inspektoratu Weterynarii.
§ 33.
Do w³a¶ciwo¶ci Biura Geodezji, Kartografii i Katastru nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z miejskim zasobem geodezyjno-kartograficznym, uzgadnianiem dokumentacji projektowej, a w szczególno¶ci:
- prowadzenie miejskiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie ¶rodkami miejskiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym,
- zak³adanie osnów szczegó³owych,
- zak³adanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
- prowadzenie miejskich baz danych wchodz±cych w sk³ad krajowego systemu informacji o terenie,
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie spraw rozgraniczenia nieruchomo¶ci,
- wydawanie za¶wiadczeñ o posiadaniu gospodarstwa rolnego w zwi±zku z zaliczeniem okresu zatrudnienia w gospodarstwie rolnym.
§ 34.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Gospodarki Komunalnej i Ochrony ¦rodowiska nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z: tworzeniem mieszkaniowego zasobu Miasta, utrzymaniem miejskiej infrastruktury us³ug komunalnych oraz spraw zwi±zanych z ochron± ¶rodowiska, a w szczególno¶ci:
- okre¶lanie zasad wspó³dzia³ania z przedstawicielami najemców w stosunku do budynków stanowi±cych wspó³w³asno¶æ gminy albo komunalnych osób prawnych lub spó³ek prawa handlowego utworzonych z udzia³em gminy, koordynacja prac w zakresie utworzenia wspólnych zarz±dów budynków i wspó³praca z nimi,
- zwiêkszanie posiadanej bazy lokalowej skutkiem adaptacji strychów, poddaszy, pralni, suszarni i innych pomieszczeñ nadaj±cych siê na lokale mieszkalne,
- nadzór merytoryczny nad administrowaniem miejskimi zasobami domów mieszkalnych,
- prowadzenie ca³o¶ci dzia³añ na rzecz utrzymania nale¿ytego stanu sanitarno-porz±dkowego Miasta oraz nadzorowanie jednostek i instytucji odpowiedzialnych za ten stan,
- o¶wietleniem ulic, targowiskami i parkingami oraz utrzymaniem i zarz±dzaniem cmentarzem komunalnym,
- sprawowanie nadzoru nad eksploatacj± komunalnych wodoci±gów i kanalizacji, wysypisk oraz nad utrzymaniem i pielêgnacj± istniej±cych oraz tworzeniem nowych terenów zieleni miejskiej,
- planowanie budowy, prowadzenie ewidencji oraz dokonywanie okresowych przegl±dów awaryjnych ujêæ wody,
- wspó³dzia³anie w zaopatrzeniu Miasta w niezbêdne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu,
- wydawanie decyzji na sprowadzanie zw³ok i szcz±tków z obcego pañstwa,
- przygotowywanie i nadzór nad przebiegiem akcji ?Sprz±tanie ¦wiata?,
- likwidacja dzikich wysypisk ¶mieci,
- egzekwowanie przestrzegania warunków wynikaj±cych z regulaminu targowisk oraz zawartych umów w zakresie urz±dzania i funkcjonowania targowisk i parkingów,
- koordynacja dzia³alno¶ci s³u¿b miejskich w warunkach klêsk ¿ywio³owych i wspó³dzia³anie z jednostkami w zakresie usuwania awarii technicznych,
- prowadzenie spraw w zakresie bie¿±cego utrzymania i konserwacji wa³ów przeciwpowodziowych,
- dokonywanie okresowych przegl±dów wa³u przeciwpowodziowego,
- wspó³praca w zagospodarowywaniu terenów zieleni, osiedli mieszkaniowych, szkó³ i przedszkoli,
- nadzór nad utrzymaniem Miejsc Pamiêci Narodowej oraz grobów wojennych,
- koordynacja akcji zima oraz sprawowanie nadzoru nad jej nale¿ytym przebiegiem,
- wspó³praca i nadzór na zak³adem zajmuj±cym siê aktywnym zwalczaniem bezrobocia,
- przestrzeganie zasad i warunków wy³apywania bezdomnych zwierz±t,
- nadzór nad rejestracj± psów,
- wydawanie zezwoleñ na utrzymywanie psów ras uznanych za agresywne,
- wydawanie zezwoleñ na posiadanie, hodowanie i utrzymanie chartów,
- ustalanie linii brzegowej dla gruntów pokrytych wodami,
- wspó³dzia³anie z jednostkami w³a¶ciwymi w sprawach ochrony ¶rodowiska w celach przedstawiania raportów o stanie ¶rodowiska oraz wyników badañ o wystêpuj±cych zagro¿eniach,
- wydawanie kart wêdkarskich i kart ³owiectwa podwodnego,
- realizacja zadañ zwi±zanych z ochron± ro¶lin,
- ograniczanie lub zakazywanie u¿ywania jednostek p³ywaj±cych lub niektórych ich rodzajów na okre¶lonych ciekach lub zbiornikach wodnych, je¿eli jest to konieczne do utrzymania ¶rodowiska we w³a¶ciwym stanie,
- okre¶lanie w drodze decyzji, dla jednostek organizacyjnych dopuszczalnego ha³asu przenikaj±cego do ¶rodowiska,
- uchylanie lub zmienianie decyzji o dopuszczalnej emisji zanieczyszczeñ do powietrza,
- nak³adanie na jednostkê organizacyjn± prowadz±c± dzia³alno¶æ powoduj±c± wprowadzanie substancji zanieczyszczaj±cych obowi±zku prowadzenia pomiarów stê¿eñ tych substancji w powietrzu,
- zobowi±zywanie inwestora, a tak¿e w³a¶ciciela, zarz±dcê lub posiadacza obiektu budowlanego albo zespo³u obiektów do przedstawienia oceny oddzia³ywania na ¶rodowisko w stosunku do inwestycji mog±cych pogorszyæ stan ¶rodowiska.
- przyznawanie odszkodowañ dla w³a¶cicieli w przypadku je¿eli woda p³yn±ca, stanowi±ca w³asno¶æ Pañstwa zajmie trwale naturalny grunt nie stanowi±cy w³asno¶ci Pañstwa,
- wydawanie pozwoleñ wodno-prawnych na eksploatacjê urz±dzeñ wodnych s³u¿±cych do ujmowania wody podziemnej oraz urz±dzeñ zabezpieczaj±cych wody przed zanieczyszczeniami,
- udzielanie pozwolenia wodno-prawnego na wznowienie obiektu budowlanego na obszarach nie obwa³owanych nara¿onych na niebezpieczeñstwo powodzi ,
- uzgadnianie lokalizacji oraz warunków realizacji obejmuj±cej urz±dzenia wodne, których wykonanie wymaga wodno-prawnego pozwolenia,
- wydawanie decyzji o wykonaniu na koszt Pañstwa za zwrotem czê¶ci kosztów, urz±dzeñ melioracji wodnych szczegó³owych oraz urz±dzeñ zbiorowego zaopatrzenia w wodê i zbiorczych urz±dzeñ kanalizacyjnych wsi,
- rozstrzyganie sporów powsta³ych w zwi±zku z pozwoleniami wodno-prawnymi, a ponadto:
- o przekazywanie nadwy¿ek wody,
- o udzia³ w kosztach wykonania oraz utrzymania budowli i murów tworz±cych brzeg wody,
- o rozgraniczanie gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntami przyleg³ymi do tych wód,
- o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego,
- przynale¿no¶æ do spó³ki wodnej oraz wysoko¶æ sk³adek i innych ¶wiadczeñ cz³onków spó³ki,
- tworzenie spó³ek wodnych i zatwierdzanie ich statutów,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad dzia³alno¶ci± spó³ek wodnych i ich zwi±zków,
- wydawanie pozwoleñ wodno-prawnych na pobór wód powierzchniowych i podziemnych,
- wydawanie pozwoleñ wodno-prawnych na wydobywanie ¿wiru, piasku i innych materia³ów na obszarze zagro¿onym powodzi± oraz z wód ¿eglownych,
- wydawanie decyzji o od³owie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagro¿enia w prawid³owym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i u¿yteczno¶ci publicznej przez zwierzynê,
- wydzier¿awianie obwodów ³owieckich polnych,
- okre¶lanie zadañ z zakresu gospodarki le¶nej dla lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa,
- nak³adanie obowi±zków wynikaj±cych z planów urz±dzania lasów,
- wydawanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa,
- wydawanie decyzji na usuniêcie drzew i krzewów, kontrola oraz wymierzenie kar pieniê¿nych za ich samowolne usuwanie,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, u¿ytków ekologicznych oraz zespo³ów przyrodniczo-krajoznawczych,
- nadawanie uprawnieñ spo³ecznych opiekunów przyrody,
- wyra¿anie zgody na zmianê przeznaczenia terenów ze starodrzewem,
- prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego i górniczego,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i poszczególnych sk³adników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne,
- wydawanie i cofanie zezwoleñ na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powy¿ej jednego tysi±ca ton rocznie,
- wydawanie zezwoleñ odbiorcom odpadów niebezpiecznych na usuwanie tych odpadów, w tym na transport, na ich wykorzystanie lub unieszkodliwienie,
- wydawanie decyzji na sk³adowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych czê¶ciach innych sk³adowisk,
- prowadzenie spraw zmiany lasu na u¿ytek rolny w stosunku do lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa.
§ 35.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u O¶wiaty, Kultury, Sportu i Turystyki nale¿y prowadzenie spraw zapewniaj±cych mo¿liwo¶æ realizacji zadañ z zakresu o¶wiaty i wychowania, kultury, sportu i turystyki, a w szczególno¶ci:
- inicjowanie dzia³añ zwi±zanych z zak³adaniem, prowadzeniem i likwidacj± przedszkoli miejskich, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz przedszkoli specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- tworzenie warunków do kszta³cenia , wychowania i opieki w przedszkolach, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz przedszkolach specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków do rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci w wieku 6 lat,
- opracowywanie propozycji wykonania zadañ nale¿±cych do kompetencji organu prowadz±cego przedszkola, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
- inicjowanie zak³adania, prowadzenia i likwidacji szkó³ podstawowych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz szkó³ specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków kszta³cenia, wychowania i opieki w szko³ach podstawowych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz szko³ach specjalnych, prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie koncepcji propozycji wykonywania zadañ nale¿±cych do kompetencji organu prowadz±cego szko³y, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz szko³y specjalne,
- inicjowanie i zak³adanie, prowadzenie i likwidacjê szkó³ gimnazjalnych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz szkó³ specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- zapewnienie warunków do kszta³cenia, wychowania i opieki w szko³ach gimnazjalnych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi oraz szko³ach specjalnych prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie koncepcji i opinii w sprawach zak³adania, prowadzenia i likwidacji szkó³ ponadgimnazjalnych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi, prowadzonych przez Miasto,
- nadzór nad zapewnieniem warunków kszta³cenia, wychowania i opieki w szko³ach ponadgimnazjalnych, w tym z oddzia³ami integracyjnymi, prowadzonych przez Miasto,
- przygotowywanie propozycji wykonywania zadañ nale¿±cych do kompetencji organu prowadz±cego szko³y ponadgimnazjalne, w tym z oddzia³ami integracyjnymi,
- wspó³praca z dzia³aj±cymi na terenie Miasta zwi±zkami zawodowymi zrzeszaj±cymi pracowników o¶wiaty ,
- prowadzenie spraw zwi±zanych z nadzorowaniem pracy Zak³adu Obs³ugi, O¶wiaty i Aktywnego Zwalczania Bezrobocia w Ostro³êce,
- prowadzenie ewidencji szkó³ i placówek niepublicznych w zakresie i na zasadach okre¶lonych w ustawie o systemie o¶wiaty,
- projektowanie sieci i rozwój bazy szkolnej,
- opracowywanie propozycji wykonania zadañ z zakresu kultury nale¿±cych do kompetencji organów samorz±du gminnego, a m.in.:
- opracowywanie projektów aktów prawnych dotycz±cych tworzenia, ³±czenia, przekszta³cania i likwidacji samorz±dowych instytucji kultury,
- opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie powo³ywania i odwo³ywania dyrektorów samorz±dowych instytucji kultury,
- wspó³praca i nadzór nad instytucjami kultury dla których organizatorem jest Miasto Ostro³êka, a tak¿e z innymi jednostkami organizacyjnymi i osobami fizycznymi w zakresie podejmowanych dzia³añ i inicjatyw kulturalnych,
- przygotowywanie materia³ów okoliczno¶ciowych (dyplomy, afisze itp.) dla potrzeb urzêdu,
- przyjmowanie zawiadomieñ o imprezach artystycznych lub rozrywkowych odbywaj±cych siê na terenie Miasta od podmiotów prowadz±cych dzia³alno¶æ kulturaln± poza sta³± siedzib± lub w sposób objazdowy oraz podejmowanie czynno¶ci administracyjnych o zakazie odbycia imprezy na zasadach i w zakresie przewidzianym przepisami prawa,
- organizacja na terenie Miasta obchodów rocznic w celu upamiêtnienia walki o niepodleg³o¶æ Polski oraz uczczenia pamiêci ofiar wojny i okresu powojennego,
- prowadzenie ewidencji placówek kultury,
- nadzór nad miejskimi placówkami kultury,
- tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla rozwoju kultury fizycznej i rekreacji ruchowej,
- inicjowanie dzia³añ na rzecz racjonalnego wykorzystania bazy sportowej i kulturalnej,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
- prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeñstwa osób p³ywaj±cych, k±pi±cych siê oraz uprawiaj±cych sporty wodne,
- nadzorowanie dzia³alno¶ci Miejskiego O¶rodka Sportu i Rekreacji w Ostro³êce,
- wspó³dzia³anie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej,
- nadzór nad stowarzyszeniami kultury fizycznej posiadaj±cymi siedzibê w Ostro³êce,
- dokumentacja osi±gniêæ sportowych i kulturalnych,
- koordynowanie imprez sportowych i kulturalnych,
- przyznawanie stypendiów za szczególne osi±gniêcia sportowe i kulturalne.
§ 36.
Do w³a¶ciwo¶ci Referatu Spraw Spo³ecznych i Mieszkaniowych nale¿y prowadzenie spraw zwi±zanych z: przyznawaniem dodatków mieszkaniowych, oraz ochron± zdrowia, opieki spo³ecznej, przeciwdzia³ania i zwalczania patologii, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta oraz kryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny byæ zawierane w pierwszej kolejno¶ci,
- przydzielanie lokali mieszkalnych i socjalnych w zasobach komunalnych,
- przedstawianie propozycji zró¿nicowanych stawek czynszu z uwzglêdnieniem czynników zmieniaj±cych jego wysoko¶æ,
- wyliczanie dodatków mieszkaniowych oraz rycza³tów przys³uguj±cych najemcom lokali komunalnych, spó³dzielczych, zak³adowych, szczególnego trybu najmu i w³a¶cicielom budynków prywatnych,
- wspó³dzia³anie z kierownikami zak³adów opieki zdrowotnej w rozwi±zywaniu zadañ z zakresu opieki zdrowotnej mieszkañców Miasta,
- sporz±dzanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub wstrzymaniu dodatków mieszkaniowych,
- przygotowywanie dokumentacji oraz przeprowadzanie postêpowania egzekucyjnego wyroków s±dowych o eksmisjê wydanych przed dniem wej¶cia w ¿ycie ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
- bie¿±cy nadzór nad prawid³owo¶ci± zasiedleñ i ustalaniem czynszów za lokale mieszkalne i socjalne,
- opracowywanie projektów aktów prawnych dotycz±cych tworzenia, przekszta³cania i likwidacji publicznych zak³adów opieki zdrowotnej na terenie Miasta,
- prowadzenie dzia³añ zwi±zanych z profilaktyk± i rozwi±zywaniem problemów alkoholowych mieszkañców Miasta,
- zapewnienie obs³ugi Miejskiej Komisji Rozwi±zywania Problemów Alkoholowych oraz wspó³praca z jednostkami organizacyjnymi, organizacjami spo³ecznymi, ko¶cio³em katolickim i innymi ko¶cio³ami oraz zwi±zkami wyznaniowymi w zakresie wychowania w trze¼wo¶ci oraz przeciwdzia³ania alkoholizmowi,
- podejmowanie dzia³añ maj±cych na celu zdrowy styl ¿ycia oraz zapobieganie i zwalczanie narkomanii, HIV/AIDS w zakresie zadañ nale¿±cych do w³a¶ciwo¶ci jednostek samorz±du terytorialnego,
- nadzorowanie pracy Miejskiego O¶rodka Pomocy Rodzinie, placówek i domów pomocy spo³ecznej podporz±dkowanych Miastu,
- wspó³praca z samorz±dem powiatowym w podejmowaniu dzia³añ na rzecz przeciwdzia³ania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy i us³ugach poradnictwa zawodowego oraz szkoleniach,
- aktualizacja planu zabezpieczenia medycznych dzia³añ ratowniczych oraz planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na obszarze Miasta,
- wspó³dzia³anie z organizacjami spo³ecznymi, Ko¶cio³em Katolickim i innymi Ko¶cio³ami i zwi±zkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami, osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji zadañ z zakresu pomocy spo³ecznej, ochrony i promocji zdrowia oraz opracowywanie projektów porozumieñ w tym zakresie,
- opracowywanie projektów strategii i programów lokalnych na rzecz promocji zdrowia oraz na rzecz rozwi±zywania problemów dotycz±cych patologii spo³ecznej,
- realizacja zadañ w zakresie opieki zdrowotnej i us³ug opiekuñczych dla kombatantów i osób represjonowanych oraz ¶wiadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyj±tku emerytur i rent,
- opracowywanie projektów umów o udzielenie zamówienia na ¶wiadczenia zdrowotne, w tym w drodze organizowania konkursu ofert,
- sprawowanie nadzoru w zakresie dzia³alno¶ci ¯³obka,
- wspó³praca z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie problematyki zdrowia publicznego, promocji zdrowia.
§ 37.
Do w³a¶ciwo¶ci Wydzia³u Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego, Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych nale¿y prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludno¶ci i dowodów osobistych, wojskowych, zwi±zanych z organizacyjno-technicznym przygotowaniem wyborów na ³awników do s±dów powszechnych oraz nadzoru nad zabezpieczeniem mienia w miejskich jednostkach organizacyjnych podporz±dkowanych Prezydentowi, nadzoru nad dzia³alno¶ci± stowarzyszeñ, planowanie oraz koordynacja realizacji przedsiêwziêæ obrony cywilnej i powszechnej samoobrony nale¿±cych do Prezydenta przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje spo³eczne dzia³aj±ce na terenie Miasta, prowadzenie spraw obronnych oraz spraw zwi±zanych ze ¶wiadczeniami na rzecz obrony i w celu zwalczania klêsk ¿ywio³owych, koordynowanie spraw, zwi±zanych z dzia³alno¶ci± Miejskiego Zespo³u Reagowania Kryzysowego oraz Powiatowego Centrum Zarz±dzania Kryzysowego i realizacja zadañ z zakresu ochrony przeciwpo¿arowej, a w szczególno¶ci:
- realizowanie zadañ wynikaj±cych z ustawy o ewidencji ludno¶ci i dowodach osobistych, w tym:
- prowadzenie ewidencji ludno¶ci,
- sporz±dzanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
- przesy³anie dyrektorom szkó³ informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i m³odzie¿y w wieku od 3 do 18 lat,
- prowadzenie sta³ego rejestru wyborców,
- wydawanie dowodów osobistych,
- sporz±dzanie spisu wyborców oraz prowadzenie innych prac na rzecz wyborów przewidzianych prawem wyborczym,
- prowadzenie prac zwi±zanych z organizacj± i przeprowadzeniem spisu powszechnego ludno¶ci i mieszkañ w Mie¶cie,
- udzielanie informacji adresowych bez naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
- udzielanie zezwoleñ na przeprowadzanie zbiórek publicznych, je¿eli zbiórka ma byæ przeprowadzona na obszarze Miasta lub jego czê¶ci,
- kontrola przeprowadzania zbiórek publicznych,
- uzyskiwanie informacji o stanie akcji zbiórkowej oraz cofanie ju¿ wydanych zezwoleñ na zbiórki publiczne na obszarze Miasta,
- zarz±dzanie przekazania zebranych ofiar na cele humanitarne jednej z instytucji spo³eczno-opiekuñczych lub o¶wiatowych w przypadku stwierdzenia, ¿e zbiórka przeprowadzona jest niezgodnie z postanowieniami ustawy,
- sporz±dzanie decyzji zakazuj±cych zgromadzenia publicznego,
- przyjmowanie zawiadomieñ od organizatorów o maj±cym siê odbyæ zgromadzeniu publicznym,
- prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym ustaw± o powszechnym obowi±zku obrony,
- rozstrzyganie w drodze decyzji w sprawie zmiany imienia lub nazwiska obywatela polskiego zamieszka³ego na terenie Miasta,
- ustalanie w razie w±tpliwo¶ci pisowni lub brzmienia imienia i nazwiska na wniosek osoby zamieszka³ej na terenie Miasta,
- zawiadamianie o zmianie imienia lub nazwiska urzêdy stanu cywilnego w³a¶ciwe ze wzglêdu na miejsce sporz±dzenia aktu urodzenia i ma³¿eñstwa wnioskodawcy oraz miejsce sporz±dzenia aktów urodzeñ jego ma³oletnich dzieci, a ponadto w³a¶ciwy urz±d skarbowy i organ Policji, wojskow± komendê uzupe³nieñ i organy ewidencji ludno¶ci oraz Krajowy Rejestr Karny,
- sprawowanie nadzoru nad dzia³alno¶ci± stowarzyszeñ maj±cych siedzibê na terenie Miasta (z wy³±czeniem stowarzyszeñ jednostek samorz±du terytorialnego),
- wydawanie zezwoleñ na przeprowadzenie imprezy masowej,
- wydawanie decyzji o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeñ i opiniowanie dokumentacji prawnej,
- ustalenie zadañ w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym dzia³aj±cym na terenie miasta,
- okre¶lanie i analizowanie zagro¿eñ wystêpuj±cych na terenie miasta zarówno ze strony si³ przyrody jak i niesionych przez rozwój cywilizacyjny cz³owieka,
- monitorowanie zagro¿eñ, ostrzeganie i alarmowanie ludno¶ci,
- koordynowanie dzia³añ ratowniczych i porz±dkowo-ochronnych,
- realizowanie procesu decyzyjnego podczas zarz±dzania przez Prezydenta w sytuacjach kryzysowych,
- opracowywanie i aktualizowanie przy wspó³udziale wydzia³ów, referatów i biur "Planu Obrony Cywilnej Miasta" oraz nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
- organizowanie szkoleñ z tematyki obrony cywilnej oraz organizowanie i prowadzenie æwiczeñ obrony cywilnej,
- wspó³praca z jednostkami rz±dowymi, pozarz±dowymi i organizacjami spo³ecznymi w zakresie zadañ obrony cywilnej, ochrony ludno¶ci i przeciwdzia³ania nadzwyczajnym zagro¿eniom,
- realizacja zadañ z zakresu przeciwdzia³ania nadzwyczajnym zagro¿eniom ludzi i ¶rodowiska oraz wypracowanie propozycji reagowania w sytuacjach kryzysowych,
- nadzór nad tworzeniem i przygotowaniem do dzia³ania formacji obrony cywilnej powo³anych w jednostkach organizacyjnych,
- planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzêt i ¶rodki, a tak¿e nadzór nad zapewnieniem odpowiednich warunków magazynowania, konserwacji i eksploatacji,
- koordynowanie przygotowania i realizacja zaciemniania i wygaszania o¶wietlenia na terenie miasta, jednostek organizacyjnych i ¶rodków transportu,
- dokonywanie oceny stanu przygotowañ obrony cywilnej oraz podejmowanie kroków zmierzaj±cych do pe³nej realizacji zadañ,
- zbieranie i kompletowanie danych o nieruchomo¶ciach i us³ugach, które mog± byæ przedmiotem ¶wiadczeñ osobistych i rzeczowych,
- przyjmowanie i realizacja wniosków na ¶wiadczenia osobiste i dora¼ne ¶wiadczenia rzeczowe przewidziane do wykonania w czasie pokoju oraz ¶wiadczenia osobiste oraz dora¼ne i etatowe ¶wiadczenia rzeczowe przewidziane do wykonania w czasie og³oszenia mobilizacji lub wybuchu wojny,
- opracowywanie rocznych planów ¶wiadczeñ osobistych i dora¼nych ¶wiadczeñ rzeczowych przewidzianych do wykonania w czasie pokoju,
- opracowywanie planów ¶wiadczeñ osobistych oraz etatowych i dora¼nych ¶wiadczeñ rzeczowych przewidzianych do wykonania w razie og³oszenia mobilizacji lub wybuchu wojny,
- nak³adanie ¶wiadczeñ osobistych oraz etatowych i dora¼nych ¶wiadczeñ rzeczowych dla potrzeb Si³ Zbrojnych, jednostek przewidzianych do militaryzacji, Policji, Urzêdu Ochrony Pañstwa, Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej, S³u¿by Wiêziennej, jednostek organizacyjnych podleg³ych Ministrowi Obrony Narodowej, formacji Obrony Cywilnej oraz pañstwowych jednostek organizacyjnych wykonuj±cych zadania dla potrzeb obrony pañstwa,
- wnioskowanie o powo³anie komisji celem dokonania oglêdzin wytypowanych nieruchomo¶ci i rzeczy ruchomych, które mog± byæ przedmiotem ¶wiadczeñ rzeczowych,
- wystawianie wezwañ do wykonania ¶wiadczeñ osobistych oraz etatowych i dora¼nych ¶wiadczeñ rzeczowych, które mog± byæ przedmiotem ¶wiadczeñ osobistych i rzeczowych,
- koordynowanie prac zwi±zanych z "Planami ochrony obiektów" zaliczonych do III kategorii ochrony,
- opracowywanie i aktualizacja "Planu Ochrony Urzêdu Miejskiego",
- opracowywanie i aktualizacja - przy wspó³udziale z Sekretarzem Miasta - "Regulaminu Organizacyjnego Urzêdu Miejskiego na czas wojny",
- opracowywanie i aktualizacja zestawów zadañ obronnych dla Urzêdu Miejskiego na czas wojny,
- organizowanie dorêczanie kart powo³ania do odbycia æwiczeñ wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej s³u¿by wojskowej w razie og³oszenia mobilizacji lub wybuchu wojny.
- koordynowanie zorganizowan± akcj± spo³eczn± na terenie Miasta,
- koordynowanie wprowadzenia obowi±zku ¶wiadczeñ osobistych i rzeczowych dla celów zorganizowanej akcji spo³ecznej na terenie Miasta,
- powo³ywanie do wykonania obowi±zku ¶wiadczeñ osobistych i rzeczowych na terenie Miasta,
- w porozumieniu z Wydzia³em Gospodarki Komunalnej i Ochrony ¦rodowiska wydawanie decyzji o zajêciu nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa na zakwaterowanie Si³ Zbrojnych oraz zapewnienie pomieszczeñ zastêpczych dla osób czasowo ewakuowanych,
- przedstawianie wniosków o utworzeniu lub likwidowaniu zak³adowych stra¿y po¿arnych, zak³adowych s³u¿b ratowniczych, miejskich zak³adowych stra¿y po¿arnych lub innych jednostek ratowniczych,
- koordynowanie dzia³añ zwi±zanych z zabezpieczeniem ¶rodków finansowych w bud¿ecie miasta na wyposa¿enie, utrzymanie, wyszkolenie i zapewnienie gotowo¶ci bojowej ochotniczych stra¿y po¿arnych oraz bezp³atne umundurowanie i ubezpieczenie cz³onków OSP i m³odzie¿owej dru¿yny po¿arniczej,
- wnioskowanie o zatrudnienie lub zwolnienie komendanta miejskiego ochrony przeciwpo¿arowej,
- koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-ga¶niczego na obszarze miasta,
- prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz dotycz±cych po¿arów, klêsk ¿ywio³owych oraz innych miejscowych zagro¿eñ,
- prowadzenie analizy si³ i ¶rodków krajowego systemu ratowniczo-ga¶niczego na obszarze miasta,
- budowanie systemu koordynacji dzia³añ jednostek ochrony przeciwpo¿arowej wchodz±cych w sk³ad krajowego systemu ratowniczo-ga¶niczego oraz s³u¿b, inspekcji, stra¿y oraz innych podmiotów bior±cych udzia³ w dzia³aniach ratowniczych na obszarze miasta,
- organizowanie systemu ³±czno¶ci, alarmowania i wspó³dzia³ania miêdzy podmiotami uczestnicz±cymi w dzia³aniach ratowniczych na obszarze miasta,
- przygotowanie projektów uchwa³ Rady zwi±zanych z likwidacj± zagro¿enia bezpieczeñstwa po¿arowego,
- opracowywanie propozycji pokrywania czê¶ci kosztów funkcjonowania Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej,
- za³atwianie spraw objêtych zamówieniami publicznymi zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami we wspó³pracy z Biurem Prawnym,
- wspó³praca z Komend± Miejsk± Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej,
- przygotowywanie przy wspó³udziale Wydzia³u Organizacji, Nadzoru i Informatyzacji Urzêdu - aneksów do zakresów czynno¶ci kierowników i innych pracowników zwi±zanych z uprawnieniami i odpowiedzialno¶ci± tych osób w czasie realizacji zagadnieñ obronnych i obrony cywilnej.
§ 38.
Do w³a¶ciwo¶ci Urzêdu Stanu Cywilnego nale¿y realizacja zadañ wynikaj±cych z prawa o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuñczego, a w szczególno¶ci:
- rejestracja urodzeñ, ma³¿eñstw i zgonów,
- prowadzenie ksi±g stanu cywilnego,
- prowadzenie akt zbiorowych i skorowidzów do ksi±g stanu cywilnego,
- przyjmowanie zg³oszeñ z innych urzêdów o urodzeniu siê dziecka,
- przyjmowanie o¶wiadczeñ woli:
- o wst±pieniu w zwi±zek ma³¿eñski,
- o uznanie dziecka,
- o nadaniu dziecku nazwiska mê¿a matki,
- o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem rozwi±zanego ma³¿eñstwa,
- aktualizowanie przechowywanych ksi±g stanu cywilnego,
- wydawanie odpisów z ksi±g stanu cywilnego i za¶wiadczeñ o aktach z ksi±g utraconych,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach:
- uzupe³nienia tre¶ci aktu,
- skrócenia terminu do zawarcia zwi±zku ma³¿eñskiego,
- umiejscowienia aktu sporz±dzonego za granic±,
- ustalenia tre¶ci aktu,
- sprostowania oczywistego b³êdu pisarskiego w sporz±dzonym akcie stanu cywilnego,
- odtwarzanie tre¶ci aktu stanu cywilnego w okre¶lonych przepisami przypadkach
- wydawanie za¶wiadczeñ o mo¿no¶ci prawnej obywatela polskiego do zawarcia ma³¿eñstwa za granic±,
- udostêpnianie na podstawie zezwolenia wgl±du do ksi±g stanu cywilnego,
- za³atwianie spraw konsularnych w przypadkach okre¶lonych przepisami,
- wspó³praca z Wydzia³em Spraw Obywatelskich, Zarz±dzania Kryzysowego Ochrony Ludno¶ci i Spraw Obronnych,
- sporz±dzanie sprawozdañ statystycznych,
- organizowanie uroczysto¶ci zwi±zanych z jubileuszami po¿ycia ma³¿eñskiego,
- przyjmowanie o¶wiadczeñ dotycz±cych zmiany imienia (imion) dziecka,\
- wydawanie za¶wiadczeñ stwierdzaj±cych brak okoliczno¶ci wy³±czaj±cych zawarcie ma³¿eñstwa, do w³adz zwi±zków wyznaniowych,
- wspó³praca z organizacjami religijnymi.
§ 39.
Do w³a¶ciwo¶ci Stra¿y Miejskiej nale¿y prowadzenie dzia³añ na rzecz porz±dku i bezpieczeñstwa w mie¶cie, realizacji postanowieñ ustawy o bezpieczeñstwie imprez masowych, a w szczególno¶ci
- ochrona spokoju i porz±dku w miejscach publicznych,
- czuwanie nad porz±dkiem i kontrola ruchu drogowego w zakresie okre¶lonym w przepisach o ruchu drogowym,
- wspó³dzia³anie z w³a¶ciwymi podmiotami w zakresie ratowania ¿ycia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klêsk ¿ywio³owych,
- zabezpieczanie miejsc przestêpstw, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia przed dostêpem osób postronnych lub zniszczeniem ¶ladów i dowodów do momentu przybycia w³a¶ciwych s³u¿b,
- ochrona obiektów komunalnych i urz±dzeñ u¿yteczno¶ci publicznej,
- wspó³dzia³anie z organizatorami i innymi s³u¿bami w ochronie porz±dku podczas zgromadzeñ i imprez publicznych,
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów warto¶ciowych lub warto¶ci pieniê¿nych dla potrzeb gminy,
- wspó³praca z Komend± Miejsk± Policji.
§ 40.
Do w³a¶ciwo¶ci Biura Prawnego, wykonywanych w ramach i na zasadach okre¶lonych odrêbnymi przepisami ustawowymi oraz przepisami szczególnymi nale¿y ochrona porz±dku prawnego w funkcjonowaniu organów Miasta i Urzêdu, nadzór nad realizacj± zamówieñ publicznych, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie projektów: Statutu Miasta, statutów dla jednostek pomocniczych samorz±du terytorialnego, regulaminu organizacyjnego Urzêdu oraz ewentualnych zmian tych aktów,
- opracowywanie propozycji regulaminów pracy Urzêdu, nagród i premiowania, wykorzystania ZF¦S w uzgodnieniu z zak³adow± organizacj± zwi±zkow±,
- opracowywanie propozycji aktów prawnych w sprawach powo³ania rzecznika dyscyplinarnego i komisji dyscyplinarnych,
- przygotowywanie w zakresie spraw zwi±zanych z organizacj± Urzêdu projektów uchwa³ Rady, zarz±dzeñ Prezydenta,
- przygotowywanie projektów umów cywilno - prawnych we wspó³pracy z odpowiednimi wydzia³ami, biurami i referatami oraz prowadzenie rejestru tych umów,
- wydawanie opinii prawnych dotycz±cych wszystkich etapów i elementów zarz±dzania, w których ma doj¶æ do podjêcia decyzji o istotnym dla Miasta znaczeniu gospodarczym i spo³ecznym,
- udzielanie porad prawnych oraz wyja¶nieñ w zakresie stosowania prawa,
- opiniowanie ka¿dego aktu prawnego przed jego przedstawieniem organom Miasta,
- sygnalizowanie o uchybieniach i zaniedbaniach w przestrzeganiu prawa przez organy Miasta i Urz±d i skutkach z nich wyp³ywaj±cych,
- wskazywanie rozwi±zañ prawnych i organizacyjnych prowadz±cych do usuniêcia przyczyn powstania uchybieñ - nieprawid³owo¶ci w funkcjonowaniu organów Miasta i Urzêdu lub nieprzestrzegania prawa,
- wystêpowanie w charakterze pe³nomocnika przed wszystkimi organami wymiaru sprawiedliwo¶ci lub innymi organami orzekaj±cymi,
- podejmowanie czynno¶ci prawnych niezbêdnych dla zabezpieczenia interesów maj±tkowych Miasta, w tym przygotowywanie materia³ów przy udziale w³a¶ciwych komórek organizacyjnych,
- upowszechnianie znajomo¶ci prawa w¶ród pracowników Urzêdu,
- uczestniczenie w prowadzonych przez Prezydenta i Urz±d rokowaniach, których celem jest nawi±zanie, zmiana lub rozwi±zanie stosunku prawnego, w tym umów d³ugoterminowych lub nietypowych albo dotycz±cych przedmiotu o znacznej warto¶ci oraz zawieranych z kontrahentami zagranicznymi,
- nadzór prawny nad egzekucj± nale¿no¶ci,
- obs³uga sesji Rady,
- prowadzenie zbiorów przepisów prawa miejscowego i udostêpnianie ich do publicznego wgl±du,
- organizacja zamówieñ publicznych i za³atwianie spraw objêtych zamówieniami publicznymi zgodnie z odpowiednimi przepisami we wspó³pracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Urzêdu,
- prowadzenie rejestru zamówieñ publicznych,
- nadzór nad zamówieniami publicznymi.
§ 41.
Do w³a¶ciwo¶ci Biura Kontroli i Skarg nale¿y zapewnienie bie¿±cego nadzoru nad prawid³owo¶ci±, sprawno¶ci± i efektywno¶ci± realizacji zadañ przez poszczególne komórki organizacyjne, organizowanie i koordynowanie przyjmowania, rozpatrywania i za³atwiania skarg, wniosków i listów obywateli, oraz kontrola finansów i bud¿etu Miasta, a w szczególno¶ci:
- opracowywanie projektów aktów prawnych Prezydenta dotycz±cych szczegó³owej procedury kontroli wewnêtrznej i zewnêtrznej oraz organizacji przyjmowania, rozpatrywania i za³atwiania skarg, wniosków i listów obywateli,
- sporz±dzanie planów kontroli wewnêtrznej i zewnêtrznej,
- badanie zgodno¶ci kontrolowanego postêpowania z obowi±zuj±cymi aktami prawnymi,
- badanie efektywno¶ci dzia³ania i realizacji zadañ przez wydzia³y, referaty i biura,
- ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawid³owo¶ci w dzia³aniu komórek organizacyjnych oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
- wskazywanie sposobów i ¶rodków umo¿liwiaj±cych likwidacjê stwierdzonych nieprawid³owo¶ci,
- sporz±dzanie materia³ów pokontrolnych - protoko³ów i zaleceñ pokontrolnych,
- sprawowanie nadzoru nad realizacj± zaleceñ pokontrolnych wydanych przez Prezydenta oraz organy kontroli zewnêtrznych,
- przechowywanie ksi±¿ki kontroli i udostêpnianie jej organom kontroluj±cym,
- opracowywanie w oparciu o ustalenia kontroli informacji, analiz, ocen i wniosków i przedk³adanie ich Prezydentowi,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków obywateli,
- koordynowanie prac w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i za³atwiania skarg i wniosków oraz opracowywanie okresowych analiz w tym zakresie,
- opracowywanie projektów odpowiedzi na skargi, wnioski i listy obywateli,
- sporz±dzanie informacji, sprawozdañ i ocen o za³atwianiu skarg obywateli ze wskazaniem przyczyn ich powstawania i sposobem eliminacji ¼róde³,
- opracowywanie kwartalnych informacji, ocen i analiz z zakresu realizacji uchwa³ Rady, interpelacji i wniosków radnych, wniosków Rady, wniosków komisji i organów osiedli,
- opracowywanie pó³rocznych informacji z realizacji zadañ zawartych w wykazie spraw przekazanych pod obrady Rady,
- sprawowanie nadzoru nad stosowaniem instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz archiwizacj± akt spraw ostatecznie za³atwionych w Urzêdzie,
- wspó³praca z Komisj± Rewizyjn± Rady Miejskiej.
§ 42.
Do w³a¶ciwo¶ci samodzielnego stanowiska rzecznika prasowego nale¿y wspó³dzia³anie z przedstawicielami ¶rodków masowego przekazu, informowanie ich o dzia³alno¶ci Rady Miejskiej, i Prezydenta, a w szczególno¶ci:
- organizowanie konferencji prasowych Prezydenta,
- informowanie ¶rodków masowego przekazu o problematyce rozpatrywanej przez Radê, podejmowanych uchwa³ach i dzia³alno¶ci Prezydenta,
- podejmowanie dzia³añ zmierzaj±cych do nale¿ytego wykorzystania publikacji prasowych w pracy samorz±du,
- analizowanie publikacji prasowych dotycz±cych problemów ekonomicznych, spo³ecznych i kulturalnych dotycz±cych Miasta,
- prowadzenie rejestru krytyki prasowej, telewizyjnej i radiowej, informowanie Prezydenta oraz zainteresowanych dyrektorów wydzia³ów, kierowników biur i referatów o publikacjach krytycznych i ustosunkowywanie siê do tej krytyki,
- przekazywanie ¶rodkom masowego przekazu sprostowañ informacji nieprawdziwych lub niepe³nych,
- prowadzenie strony internetowej Urzêdu Miejskiego.
§ 43.
Do w³a¶ciwo¶ci samodzielnego stanowiska pracy ds. bezpieczeñstwa i higieny pracy nale¿y:
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeñstwa, higieny i ochrony zdrowia,
- opracowywanie okresowych analiz stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy,
- prowadzenie kontroli warunków pracy w Urzêdzie,
- przygotowywanie szkoleñ pracowników z zakresu BHP,
- przedstawianie Prezydentowi Miasta wniosków dot. zachowania wymagañ ergonomii na poszczególnych stanowiskach pracy w Urzêdzie.
§ 44.
Do w³a¶ciwo¶ci Pe³nomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych nale¿± sprawy wynikaj±ce z ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz prowadzenie kancelarii tajnej.
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarzÄ…dowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska