Rada Regionalna FSNT NOT w Ostrołęce wraz z Urzędem Miejskim w Ostrołęce, Regionalną Izbą Gospodarczą "Ostrołęka Nas Zjednoczy" i "Starglass" Sp. z o.o., współpracując z partnerami z Węgier, Finlandii i Porugalii, uczestniczą w realizacji pilotażowego programu pn. "Nieformalne metody ochrony własności intelektualnej". Program jest adresowany do małych i średnich przedsiębiorstw, a finansowany ze środków międzynarodowego programu Leonardo da Vinci II.
Procesy innowacji w firmach są od dawna celem różnych projektów badawczych i rozwojowych. Na ogół jednak projekty te niemal nie zwracają uwagi na zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju ochronę kapitału intelektualnego.
OCHRONA KAPITAŁU INNOWACYJNEGO
Zagadnienia ochrony kapitału intelektualnego można podzielić na dwie podstawowe grupy. Do pierwszej zaliczają się takie formalne narzędzia ochrony jak: patenty, licencje i znaki handlowe. Druga grupa obejmuje nieformalne narzędzia ochrony, np. różnego szczebla umowy o poufności. Należą do niej także umowy z pracownikami, głównie z kluczowym personelem. Według ogólnych szacunków pracownicy firmy są jedną z grup najwyższego ryzyka, która ma możliwości ujawnienia zagadnień związanych z ochroną tajemnic handlowych.
Patenty oraz wszelkie inne formalne narzędzia ochrony kapitału intelektualnego mają swoje ograniczenia: nie chronią know-how pracowników i stopniowo same się ujawniają przez coraz szersze stosowanie innowacyjnej technologii. Tak więc nieformalne narzędzia ochrony będą nabierać coraz większego znaczenia wraz z rozwojem gospodarki opartej na wiedzy, a także z uwagi na fakt, że drobni przedsiębiorcy nie mają czasu, doświadczenia ani zasobów do wykorzystywania formalnych narzędzi ochrony.
Paul Romer, który opublikował "nową teorię rozwoju" podkreśla, że musi zostać zapewniony odpowiedni poziom ochrony prawnej dla praw własności intelektualnej oraz dla kapitału ludzkiego.
SYSTEM ZARZĄDZANIA PRAWAMI WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ FIRMY
Potrzeby MSP w zakresie tworzenia własnych strategii ochrony praw własności intelektualnej oraz systemów zarządzania prawami własności intelektualnej stają się coraz większe. Wiele małych i średnich firm jest w stanie wypracować własne formy innowacji chroniących ich rozwijający się kapitał intelektualny przed dostaniem się w "niepowołane ręce".
PODSTAWY PROJEKTU PILOTAŻOWEGO MAC-SSIIM
Podstawą projektu MAC-SSIIM - szkolenie w zakresie współpracy wielu animatorów dla MŚP poprzez nieformalne zarządzanie własnością intelektualną - są potrzeby MŚP. Niezbędna jest tu wspólna praca w celu wyciągnięcia korzyści z partnerstwa wielu animatorów, przy jednoczesnej ochronie ich wiedzy, know-how i kapitału intelektualnego.
Projekt opiera się na własnym planowaniu w zakresie kształcenia. Bazuje on na istniejących wnioskach i zaleceniach:
- "Program badań własności intelektualnej" (1996-99, W. Brytania),
- "Prawa własności intelektualnej w MSP". Ten projekt badawczy jest realizowany poprzez Fiński Program Badawczy w zakresie Polityki Zaawansowanych Technologii.
OCZEKIWANE REZULTATY PROGRAMU EDUKACYJNEGO
W ramach projektu MAC-SSIIM opracowuje się program szkoleniowy w zakresie zarządzania prawami własności intelektualnej, współpracując z pochodzącymi z wielu krajów "zespołami MAC". Program składa się z czterech pakietów szkoleniowych, z których każdy został zaprojektowany dla konkretnej grupy docelowej: MSP, trenerów, sieci oraz związanych z nimi kluczowych osób i instytucji towarzyszących.
- Pierwszy Pakiet Szkoleniowy - MSP (TP1) będzie adresowany do personelu wszystkich szczebli.
Na zawartość pakietu szkoleniowego złoży się strategia firm w zakresie praw własności intelektualnej oraz podstawy systemów zarządzania prawami własności intelektualnej, które pomogą firmom rozpocząć własną działalność w zakresie tworzenia narzędzi ochrony praw własności intelektualnej.
Ten progresywny model zapewni firmom możliwość bliższego przyjrzenia się "informacjom wewnętrznym" przy wykorzystaniu narzędzi operacyjnych i praktycznych. - Drugi Pakiet Szkoleniowy - Trenerzy (TP2) jest skierowany do trenerów w dziedzinie praw własności intelektualnej oraz do osób kształtujących politykę edukacyjną na uniwersytetach, uczelniach technicznych oraz do dostawców innych usług specjalistycznych, w tym do Izb Handlowych.
- Trzeci Pakiet Szkoleniowy - Sieci (TP3) jest skierowany wyłącznie do kadry zarządzającej trzech innych kategorii użytkowników końcowych. Będą oni uczestniczyć w szkoleniach poświęconych zarządzaniu międzysektorowymi, międzynarodowymi i międzykulturowymi porozumieniami strategicznymi oraz zarządzaniu prawami własności intelektualnej. Biorąc pod uwagę zróżnicowany poziom ich obecnej wiedzy, know-how i kapitału intelektualnego, ten model powinien pozwalać na szkolenie typu a la carte. Ta grupa docelowa jest najbardziej skomplikowana ze względu na swoje zróżnicowanie pod względem branż (sektorów), kultur, narodowości i doświadczenia. Jest też najbardziej skomplikowana pod względem za-projektowania dla niej szkolenia.
- Czwarty Pakiet Szkoleniowy - Osoby i Instytucje Towarzyszące (TP4) jest skierowany głównie do decydentów politycznych i usługodawców szczeblu krajowym i regionalnym, takim jak agencje transferu innowacji i technologii. Firmy nie są przecież odizolowane od swojego otocze-nia, odzwierciedlają całość innowacyjności regionalnej. Firmy stanowią konkretny efekt prac realizowanych przez animatorów rozwoju lokalnego i regionalnego.
SIEĆ REGIONALANYCH MAC-ZESPOŁÓW
Projekt zostanie zorganizowany wokół czterech regionalnych sieci "MAC-Zespołów" w Finlandii, Portugalii, Polsce i na Węgrzech. Sieci te tworzą przedsiębiorcy, organizacje szkoleniowe, regionalni decydenci i dostawcy usług. Współpraca wielu animatorów zapewni, że zostaną uwzględnione wszystkie punkty widzenia i będą one rozpatrywane pod różnymi kątami.
Poziom regionalny wydaje się odpowiedniejszy do zapewnienia realnych możliwości dotarcia do MSP, gdyż komunikacja z nimi będzie prostsza, a decydenci też nie będą zbyt daleko. Regiony mają "lustrzane odbicie" we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a znalezienie punktów odniesienia staje się łatwiejsze.
Aktywny udział sieci zrzeszającej wielu animatorów zapewni m.in. działania w zakresie praw własności intelektualnej w po-łączeniu z dobrą praktyką. Pomoże to także w rozpowszechnianiu informacji na szczeblach regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Podstawą skutecznego upowszechniania informacji będą sieci regionalne. Najpierw upowszechniane będą informacje na temat rezultatów na szczeblach regionalnym, krajowym i międzynarodowym, a następnie informacje na temat kultury praw własności intelektualnej, tak aby więcej MSP mogło zrozumieć i docenić rzeczywiste znaczenie kapitału intelektualnego jako klucza do sukcesu, poprzez udział w poufnych europejskich przedsięwzięciach badawczo-rozwojowych w celu tworzenia większej ilości innowacji.
PROJEKT EUROPEJSKA WARTOŚĆ DODANA
Kapitał intelektualny w ciągu ostatnich lat był obiektem wielu badań. Fińskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu uczestniczyło w międzynarodowych badaniach ankietowych na temat kapitału intelektualnego, takich jak MERITUM (1998-2001) oraz NORDIKA (1999-2001). Pierwsze było realizowane w ramach programu badawczego Unii Europejskiej TSER, zaś drugie we współpracy ze Skandynawskim Funduszem Przemysłowym i czterema skandynawskimi ministerstwami handlu i przemysłu oraz tamtejszymi firma-mi i stowarzyszeniami.
Do tej pory projekt MAC-SSIIM wzbudził duże zainteresowanie szeregu różnych instytucji. Zainteresowanie to można po-strzegać jako konkretny wskaźnik na temat aktualnego statusu projektu MAC-SSIIM, a także na temat innowacyjności projektu i użyteczności zawartych w nim treści.
Źródło: Przegląd Techniczny Nr 10/2003 z 11 maja 2003r.
Więcej informacji w języku angielskim dostępnych jest na stronie: www.mac-ssiim.com
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska