Szanowni Państwo!
1 lipca ub.r. weszła w życie ustawa z dnia 18 grudnia 1998 roku o służbie cywilnej, a w ciągu następnych kilku miesięcy - wydane na jej podstawie akty wykonawcze. Tym samym zakończony został długotrwały i niełatwy proces budowania prawnych podstaw nowoczesnej służby cywilnej w Polsce. Nie znaczy to jednak, że nasza administracja rządowa - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - osiągnęła już stan doskonałości i jedyne, co jej pozostało, to stan ten pieczołowicie konserwować. Przeciwnie - zarówno jednostkowe doświadczenia wielu obywateli, jak i bardziej uogólnione oceny jej funkcjonowania, utwierdzają nas w przekonaniu, że wymaga ona dalszych, gruntownych zmian.
W tym momencie musimy sobie zadać pytanie o kierunek tych zmian, o to, jaka powinna być polska administracja. Po przeszło roku prowadzenia przez Urząd Służby Cywilnej badań i obserwacji oraz dokonaniu analizy różnych aspektów jej funkcjonowania, nasuwającą się odpowiedź można najkrócej ująć w jednym słowie: przyjazna. Właśnie tak - polska administracja powinna być przyjazna. Przyjazna obywatelom, którzy płacą podatki na jej utrzymanie i mają prawo oczekiwać rzetelnego, terminowego i uprzejmego załatwiania ich spraw. Przyjazna przedsiębiorcom, którzy też płacą podatki i chcą być traktowani bezstronnie i sprawiedliwie przy rozdziale rozmaitych koncesji, zezwoleń itp. Przyjazna wreszcie organizacjom pozarządowym, które realizują swoje - częstokroć bardzo szczytne - cele statutowe i nie chcą być traktowane jak przysłowiowe ,,piąte koło u wozu'', gdy zwracają się o pomoc do państwowych urzędników.
Z myślą o tych wszystkich klientach administracji (tak, właśnie klientach, a nie petentach, interesantach itp.) w Urzędzie Służby Cywilnej opracowany został program działań, którego celem jest przede wszystkim poprawa jakości usług świadczonych przez administrację rządową. Program ten nazwaliśmy ,,Przyjazna Administracja''. Jednym z pierwszych posunięć, jakie wykonaliśmy w ramach jego realizacji, było opracowanie i wydanie niniejszej broszury. Uważamy bowiem, że uświadomienie obywatelom praw, które im przysługują w kontaktach z urzędami, jest warunkiem koniecznym (choć oczywiście nie wystarczającym) do zainicjowania oczekiwanych zmian. Trzymając się rynkowej terminologii, można powiedzieć, że chodzi o wykreowanie wśród klientów administracji zwiększonego popytu na usługi o wysokiej jakości, świadczone przez prawdziwych profesjonalistów. Ze swej strony uczynimy wszystko, żeby reakcją na ten popyt była stale rosnąca podaż.
Warszawa, czerwiec 2000 r.
Szef Służby Cywilnej
Jan Pastwa
autor: mecenas Mariusz Ilnicki
Copyright © Urząd Służby Cywilnej
- Jak załatwić sprawy w Urzędzie
- Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych
- Oświadczenia majątkowe
- Podatki lokalne
- Deklaracje podatkowe
- Wykaz ulg, odroczeń, umorzeń
- Wykaz ośrodków szkolenia kierowców oraz stacji kontroli pojazdów
- Pomoc publiczna
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Organizacje pozarządowe
- Konta bankowe
- Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- Wybory do Rad Osiedli
- Strategia Oświatowa Miasta Ostrołęki na lata 2014 – 2020
- Strategia Rozwoju Miasta do roku 2020
- Strategia Rozwoju Miasta 2000-2010
- Informacje o ochronie środowiska
- Przejrzysta Polska