Archiwalna wersja biuletynu
prowadzona do dnia 30 czerwca 2015r.
Aktualny BIP znajduje się pod adresem bip.um.ostroleka.pl

Biuletyn odwiedzono: 2297 razy
Szukaj w biuletynie:
:: Poradnik petenta

Szanowni Państwo!

1 lipca ub.r. weszła w życie ustawa z dnia 18 grudnia 1998 roku o służbie cywilnej, a w ciągu następnych kilku miesięcy - wydane na jej podstawie akty wykonawcze. Tym samym zakończony został długotrwały i niełatwy proces budowania prawnych podstaw nowoczesnej służby cywilnej w Polsce. Nie znaczy to jednak, że nasza administracja rządowa - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - osiągnęła już stan doskonałości i jedyne, co jej pozostało, to stan ten pieczołowicie konserwować. Przeciwnie - zarówno jednostkowe doświadczenia wielu obywateli, jak i bardziej uogólnione oceny jej funkcjonowania, utwierdzają nas w przekonaniu, że wymaga ona dalszych, gruntownych zmian.

W tym momencie musimy sobie zadać pytanie o kierunek tych zmian, o to, jaka powinna być polska administracja. Po przeszło roku prowadzenia przez Urząd Służby Cywilnej badań i obserwacji oraz dokonaniu analizy różnych aspektów jej funkcjonowania, nasuwającą się odpowiedź można najkrócej ująć w jednym słowie: przyjazna. Właśnie tak - polska administracja powinna być przyjazna. Przyjazna obywatelom, którzy płacą podatki na jej utrzymanie i mają prawo oczekiwać rzetelnego, terminowego i uprzejmego załatwiania ich spraw. Przyjazna przedsiębiorcom, którzy też płacą podatki i chcą być traktowani bezstronnie i sprawiedliwie przy rozdziale rozmaitych koncesji, zezwoleń itp. Przyjazna wreszcie organizacjom pozarządowym, które realizują swoje - częstokroć bardzo szczytne - cele statutowe i nie chcą być traktowane jak przysłowiowe ,,piąte koło u wozu'', gdy zwracają się o pomoc do państwowych urzędników.

Z myślą o tych wszystkich klientach administracji (tak, właśnie klientach, a nie petentach, interesantach itp.) w Urzędzie Służby Cywilnej opracowany został program działań, którego celem jest przede wszystkim poprawa jakości usług świadczonych przez administrację rządową. Program ten nazwaliśmy ,,Przyjazna Administracja''. Jednym z pierwszych posunięć, jakie wykonaliśmy w ramach jego realizacji, było opracowanie i wydanie niniejszej broszury. Uważamy bowiem, że uświadomienie obywatelom praw, które im przysługują w kontaktach z urzędami, jest warunkiem koniecznym (choć oczywiście nie wystarczającym) do zainicjowania oczekiwanych zmian. Trzymając się rynkowej terminologii, można powiedzieć, że chodzi o wykreowanie wśród klientów administracji zwiększonego popytu na usługi o wysokiej jakości, świadczone przez prawdziwych profesjonalistów. Ze swej strony uczynimy wszystko, żeby reakcją na ten popyt była stale rosnąca podaż.

Warszawa, czerwiec 2000 r.

Szef Służby Cywilnej
Jan Pastwa

autor: mecenas Mariusz Ilnicki
Copyright © Urząd Służby Cywilnej

Urząd Miasta Ostrołęki, ul. Plac Bema 1, 07-410 Ostrołęka, tel. +48 (29) 764 68 11
Stronę redagował: Daniel J. Kołoszko. Ostatnia aktualizacja: 2003-12-09 12:01:13

© 2008 Copyright by UM Ostrołęki, 2008